Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför kraschade helikoptern i Norge

Inga tekniska fel kan förklara helikopterolyckan i Norge i fjol, då en pilot från Jämtlandsflyg och en passagerare omkom.

I stället var det förmodligen mörker och dåligt väder som gjorde att piloten tappade kontrollen över helikoptern.

Annons

Det konstaterar den norska haverikommissionen som nu är klar med sin utredning av olyckan.

Det var strax efter klockan 17 den 11 januari 2012 som helikoptern från Jämtlandsflyg kraschade i norska Mosjöen, väster om Tärnaby.

Jämtlandsflyg hade ett uppdrag att hjälpa till att driva renar, när olyckan inträffade. Den 62-årige piloten Åke Pettersson och den 40-årige renskötaren Sven-Are Kappfjell omkom omedelbart.

Haverikommissionen har kommit fram till att helikoptern inte hade några tekniska fel som kan förklara olyckan. Inte heller nedisning av rotorbladen eller motorn anses vara troliga orsaker till händelseförloppet.

I stället fastslås att haveriet sannolikt orsakades av att piloten tappade visuella referenser under flygningen, vilket i sin tur berodde på rådande mörker och dåligt väder med kraftiga snöbyar.

Kommissionen konstaterar emellertid att det inte går att avgöra hur bra eller dålig sikten var vid olyckstillfället, och om den lägsta tillåtna flygsikten därmed underskreds. Däremot råder det inga tvivel om att flygningen skedde under den lägsta flyghöjd som enligt svenska föreskrifter är tillåten i mörker.

I sin rapport anger kommissionen flera tänkbara orsaker till att piloten fortsatte flygningen, trots att det var mörkt. Bland annat är det mycket som tyder på att han hade mycket att göra under den aktuella tiden, och att han följaktligen ville slutföra uppdraget så fort som möjligt.

Haverikommissionen riktar även viss kritik mot Jämtlandsflyg för bristande rutiner i säkerhetsarbetet. Men samtidigt poängteras att företaget efter olyckan har infört flera åtgärder för att förbättra säkerheten.