Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför vill S införa avgift för vägslitage

Moderaterna anklagar Socialdemokraterna för att vilja straffbeskatta lastbilar. Inget kan vara mer fel.

Annons

Socialdemokraterna vill skjuta till extra pengar till vår gemensamma infrastruktur. För att vi ska ha vägar som är säkra och framkomliga kommer den vägslitageavgift som vi vill införa gå till att skapa bättre vägar med kortare transporttider.

Åkerier som väljer att köra miljövänligare fordon får en lägre avgift och minskar samtidigt sina bränslekostnader. Liknande system finns redan i många länder.

En vägslitageavgift motverkar även lönedumpningen inom branschen. Att M är emot detta är inte konstigt. Infrastrukturminister Elmsäter-Svärd har länge undvikit frågan om den lönedumpning som vi ser nu i den svenska åkerinäringen, där utländska åkare i vissa fall får runt en lön motsvarande 20 kronor i timmen.

Lönedumpningen inom EU har fått flera länder att agera. Nyligen skrev sju länder, bland andra Tyskland, Danmark och Finland, ett brev till EU-kommissionen och krävde tydligare regler inom unionen. Sveriges regering har inte undertecknat detta brev, vilket vi beklagar.

Genom en vägslitageavgift så kan vi se till att svenska och utländska åkerier konkurrerar på liknande villkor.

Vid en mätning i småländska Ljungby var mer än hälften av lastbilarna utländska och vi ser gärna, i motsats till regeringen, att de lastbilarna är med och finansierar underhållet på våra vägar. Precis som de svenskregistrerade lastbilarna gör genom skatter och avgifter.

S vill, till skillnad från regeringen, att åkerier ska konkurrera genom kompetens, inte genom sänkta löner.

S vill komma till rätta med lönedumpning, osäkra vägar samt trafik- och miljöskadliga lastbilar. Vi vill även använda avgifterna till att underhåll av järnvägen så att vi får tågen att gå i tid. Detta är anledningarna till att vi vill införa en vägslitageavgift.

Att regeringen sitter tillbakalutade med armarna i kors och vägrar se de utmaningar som våra åkerier, vårt klimat och vår gemensamma infrastruktur står inför visar tydligt på varför vi behöver en ny regering i Sverige.

Anders Ygeman (S) ordförande för riksdagens trafikutskott

Marie Nordén (S) riksdagsledamot

Gunnar Sandberg (S) riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel