Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De bevisade att skoterindustrin hade fel

/
  • John Jonsson driver företaget Pivario i Krokom som tillverkar och säljer en variator till skotrar. Variatorn gör att man kan köra mer bränslesnålt och det är tack vare den som en bränslesnål skoter har utvecklats vid Malgomajskolan i Vilhelmina.
  • Malgomajskolans skoter har väckt stor uppståndelse och blivit omnämnd på många håll.

Skoterbranschen sa att det inte gick. Ändå byggde tre fordonselever och deras lärare en bränslesnål maskin som drar nästan hälften av vad en vanlig fyrtaktare gör. Det gick tack vare en uppfinning i Krokom. John Jonssons pappas uppfinning.

Annons

Den har väckt stor uppståndelse och blivit omnämnd på många håll; Malgomajskolans skoter som tre gymnasieelever och deras lärare Håkan Larsson i Vilhelmina byggde i våras. Sedan dess har Håkan Larsson fått resa på skoterkongress i USA för att berätta och nu ska skotern också tävla mot tio amerikanska universitet om priset för den renaste, tystaste och proffsigaste miljöskotern.
Skotern har kommit ned till en bränsleförbrukning på som bäst 0,44 liter per mil. I snitt drar den 0,8 liter milen med blandad körning och det är enorm besparing i skotervärlden där en motsvarande fyrtaktare drar i snitt 1,4 liter och en tvåtaktare 1,9 liter milen i snitt.Men allt detta hade alltså aldrig hänt om det inte varit för den där uppfinningen från Krokom.

I ett garage under en färgaffär i centrala Krokom ligger företaget Pivario, vinnare på företagarfesten Guldstjärnan som årets innovatör 2006.
Där jobbar John Jonsson vars pappa Rolf fick idén till en uppfinning under slutet av 80-talet när sonen tävlade i skoterracing och behövde all teknikförbättring han kunde få. Det blev en variator, en steglös växellåda som gör att skotern kommer upp i varv snabbare och därför kan köras mer miljövänligt och bränslesnålt.
- Fast ingen köper en skoter för att spara på miljön. Skotern är en leksak och används som det, säger John Jonsson.
För skoterprojektet i Vilhelmina var variatorn nödvändig. Skotern byggdes för att drivas med syntetdiesel, ett bränsle som har 25 procents minskning av utsläpp av växthusgaser jämfört med bensin. Men utan variatorn hade den inte gått att köra. Då hade skotern inte orkat framåt.
- Vi blev kontaktade av Vägverket och Biofuel Region för att se om vi kunde testa olika miljöskotrar, förklarar Håkan Larsson som nu väntar på projektpengar till skolan för att också etanol och eldrift ska kunna testas.
- Jag hade hoppats att skoterbranschen skulle komma med bränslesnålare maskiner men det är knäpptyst. Jag tror de inte tar fram sina tekniska lösningar förrän folk börjar fråga efter dem.

Skoterbranschens invändning mot skotern när de hörde om den var "det funkar inte och det finns inget intresse för diesel", berättar Jan Lindgren, nationell skotersamordnare vid Vägverket.
- Jag tror visst det finns intresse. Jag kan tänka mig skoterklubbar som kör upp spår eller vanligt folk som åker på touring. Och nu har skotern väckt uppståndelse i USA också. Jag har fått massor av mejl.

Mer läsning

Annons