Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De hjälper dem som inte får hjälp

Julen har kommit och passerat. Ekonomin kan nu vara extra ansträngd. Speciellt för de som hade det knapert redan innan. Men sedan i september finns möjligheten att söka hjälp via en lokal Facebookgrupp, "Hjälpkassen i jämtlands län"

Annons

– Vi såg vilket behov som fanns. De som hör av sig är oftast de som inte har någonting men de är rädda för vad Socialen ska säga när dem inte kan ge barnen mat för dagen, säger Therese Pettersson, en av de ansvariga för Hjälpkassen.

Det började som en Facebookgrupp som i mitten av oktober hade 600 medlemmar, två månader senare 900 och i dagsläget har de passerat 1000 strecket. Sedan en tid tillbaka är de också en förening.

– Det här har blivit mycket större än vad vi trodde att det skulle bli, säger Therese

Therese upplever det som att behovet av hjälp med framför allt matvaror har blivit större. Om hon ska uppskatta antalet hjälpkassar som gått ut blir antalet kring 250 stycken sedan september.

– Men det är jättemånga som hör av sig och vill hjälpa också. Även när vi inte har lagt ut en efterlysning efter något. Så gensvaret har varit jättestort.

Som det är just nu sköts Hjälpkassen i Jämtlands län på administratörernas fritid, men svaret på hur de hinner med det mellan jobb och familjeliv är enkelt.

– Vi tar oss tid. Alla har rättigheten att kunna äta sig mätt minst en gång per dag och att kunna ge sina barn mat på bordet, säger Therese bestämt.

Just nu har de fullt upp med att flytta in i den blivande lager- och kontorslokalen ute i Lillänge. I förra veckan blev det klart och ett förvaringsutrymme gör stor skillnad.

– Det betyder jättemycket. Det blir enklare att organisera upp och vi slipper ta hem sakerna först.

Men än så länge, innan allt är i ordning, är det fortfarande lättast att höra av sig via Facebookgruppen och bestämma tid om man vill besöka deras nya lokal.

– Dessutom ska vi fixa ett telefonnummer till Hjälpkassen så att det blir lättare att nå oss.

Hur mycket verksamheten kan utvecklas är också beroende av oss som bor i kommunen.

– Det handlar ju också om hur mycket de som är runt omkring oss vill hjälpa till. Vi är beroende av folks hjälp.

Hjälpkassen är i första hand tänkt som en akut kortsiktig hjälp.

– De flesta har inget särskilt behov, de behöver basvaror som korv, bröd, mjölk, fil och pålägg. Vi är inte ett alternativ till försörjningsstödet, förklarar hon.

Therese poängterar att de inte samarbetar med socialtjänsten.

– Vi har hört att vi inte är så populära där. Jag förstår att de har en kvot som de måste förhålla sig till, men det är för lite för de som behöver hjälp, säger hon.