Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De nya biogasbussarna står stilla

Stadsbussarnas fem nya biogasbussar står. Den utlovade tankstationen dröjer och istället används de gamla bussarna.

Annons

Efter årsskiftet har Stadsbussarna börjat byta ut sina bussar till miljövänligare alternativ varav fem av dessa drivs av biodiesel. Men ingen av de nyinköpta bussarna är i drift. Den utlovade tankstationen på Stadsbussarnas fastighet i Odenskog dröjer.

– Biogasbussarna är inte i trafik eftersom vi inte har någon tankstation, vi använder fem av våra gamla bussar. Biogasen på Göviken räcker inte till att tanka våra fem bussar enligt information från kommun, för oss är det ett logistikproblem om vi skulle tanka där också. Vi har inte fått något datum när det ska vara klart, säger Karin Axén, platschef för Stadsbussarna i Östersund.

Östersunds kommun skickade ut en anbudsförfrågan om att bygga tankstationen i december, men när svarstiden gick ut 4 januari hade inga anbud kommit in.

– Nu har vi förlängt anbudsförfrågan till 9 februari, säger Anne-Katrin Ångnell, chef för teknisk förvaltning på Östersunds kommun.

På grund av anbundssekretess kan hon inte svara på kommunen fått in några anbud.

I avtalet mellan Länstrafiken och Stadsbussarna som klev klart i juni 2010 står att Stadsbussarna ska börja köra bussar med biogas från 1 januari 2011 och att det ska finnas en tankstation i anslutning till deras. Men enligt Anne-Katrin Ångnell kan det dröja mellan tre och sex månader till en färdig tankstation från ett bygglov.

– Det är jättetråkigt tycker vi från Länstrafikens sida. Det kan innebära en merkostnad att bussarna står, men jag har ingen aning i dagsläget vad kostnaden kan bli för kommunen säger Stefan Fredriksson, vd på Länstrafiken.