Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De tog tempen på servicen i Östersund

Tre studenter som läser service fick höra talas om en undersökning, gjord på riksnivå, som visade att tre av tio personer får ett "hej" under sitt butiksbesök.

Studenterna tyckte siffrorna lät katastrofalt dåliga och ville bevisa att siffrorna var bättre i Östersund.

Men deras iakttagelser resulterade i sämre siffror.

Annons

De tre studenterna Jonas Alander, Anna Tryggsäter och Linda Graff läste alla en arbetsmarknadsutbildning i service på Eductus när de utförde sin egen undersökning. De besökte 23 butiker i Lillänge och på stan med inriktningen kläder, skor, sport, diverse, nöje, mat och dryck, blommor, kosmetika, färg och böcker.

Besökstiderna lades på tidpunkter då kundtrycket förväntades vara lågt, direkt från morgonen eller efter lunch då folk inte förväntas vara lediga, och inför varje besök skrev de ner en siffra för vilken nivå man kunde vänta sig. En mindre, eller dyrare butik hade till exempel högre förväntningar på sig.

– Vi valde att gå två och två och variera kön och ålder och vi tittade på var den första säljaren befann sig, om denne sa hej, tog kontakt och hur lång tid det tog innan de gjorde det. Vi tittade också på personligt bemötande och vilken service som erbjöds, säger Jonas Alander.

Sedan räknades butikens poäng ihop. Poängen för antal "hej" tyckte eleverna var särskilt utmärkande.

– Vår undersökning visade att i snitt en och en halv av tio kunder får ett hej av butikspersonalen här. Det var alltså sämre än Daymakers siffror, säger Anna Tryggsäter.

Evidensen på er undersökning kan ju ifrågasättas. Ni kanske till exempel borde ha besökt alla butiker flera gånger?

– Jo, vi besökte några av butikerna flera gånger. Men samtidigt ska man inte behöva gå in i en butik en massa gånger för att få ett hej, säger Linda Graff.

– Men den konkurrens som finns i dag så måste man ta hand om kunderna, säger Anna Tryggsäter.

Bäst var de mindre butikerna där endast en person arbetade. Ett resultat som inte var så överraskande.

– Många av dem har ju kassorna nära ingången och då fick de enkla poäng, säger Linda Graff.

Men då kan man ju kanske förstå de större butikerna som inte får så höga poäng?

– Fast vi har nästan försökt provocera fram ett "hej". Vi har gått nära personalen, nästan ställt oss i vägen och tittat mot dem. Vi har dessutom räknat bort alla som inte har haft möjlighet att heja på grund av att de har varit upptagna med annat, säger Anna Tryggsäter.

Såg ni några andra mönster?

– I lite dyrare affärer kan det vara svårt att få ett "hej" som yngre, det har vi funderat över, säger Linda Graff.

Vad vill ni att undersökningen ska resultera i?

– Vi vill hjälpa folk som jobbar med service att tänka på sitt bemötande, säger Jonas Alander.

– Ja, ett trevligt bemötande kan minska snatteri har det visat sig, säger Linda Graff.

– Vi vill även hjälpa kunderna att få upp ögonen för service och förvänta sig mer, säger Anna Tryggsäter.

Siffrorna skilde sig inte mellan centrum och Lillänge.

----------------------------

Undersökningen som eleverna jämförde med ...

... är gjord på riksnivå i svensk detaljhandel av undersökningsföretaget Daymaker. Man har besökt 115 kedjor i ett 15-tal branscher.

... företaget har gjort undersökningen sedan 2009 och just den eleverna fick höra om var från 2010. Daymakers senaste undersökning visar att siffrorna på riksnivå har förbättrats till att 5 av 10 kunder får ett hej.

Artikeln kommer från 100% Östersund