Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De vill ha en enklare väg till äventyret

Kommunikationerna för att ta sig till och från fjällen måste bli bättre, men väl där behöver det inte vara tillrättalagt.
Det tycker de 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt.
– De vill att det ska vara enkelt att ta sig till fjällen, men svårt i fjällen, säger projektledaren Camilla Antonsson.

Annons

Värmen dallrar i luften när boråsarna Fredrika Isaksson, 22 år, och Pontus Carlander, 20 år, gör sina sista förberedelser innan de ger sig ut på sin femdagarsvandring från Storulvån till Vålådalen. Hunden får vatten och packningen i de nyinköpta ryggsäckarna justeras en sista gång.

– Det är inte så jättekul att vandra, men det är värt slitet med allt som är runt omkring, säger Pontus Carlander.

– Det är lugnet, du kommer iväg från stan och kopplar av. Det är bara du och naturen. Du får peace, säger Fredrika Isaksson.

I höstas bjöd Svenska turistföreningen in ungdomar mellan 17 till 25 år, för att bli testpiloter i fjällen. 2500 sökte och 300 blev slumpvist utvalda. Den här veckan skickades de sista ut i Jämtland och Lappland.

– Vi vill veta vad de har att säga om den svenska fjällvärlden, säger projektledaren Camilla Antonsson.

De som har varit med har bjussats på resa, boende och mat. De tilldelades en sträcka och fick med sig tre uppdrag.

Tanken är att de ska komma med förslag på hur en fjällstuga ska vara utformad, hur ett fjällområde ska se ut och vad som behöver förbättras på en fjälled. Projektet kommer att redovisas i sin helhet i oktober, men redan nu har man kunnat dra några slutsatser om vad ungdomarna tycker.

Enligt Camilla Antonsson vill ungdomar ha äventyr och utmaningar, de tycker det är spännande med väglöst land. Ett något oväntat resultat, för projektledningen, är att det sociala är viktigt för de som har gett sig ut. De flesta kände inte varandra innan, men har fått nya vänner när de varit ute. De har kommit in förslag på att man borde slänga ut träpallarna i fjällstugorna och inreda på ett sätt så att man kan umgås lättare.

Ett annat område som Fredrika Isaksson tycker att Svenska turistföreningen måste förbättra är sin marknadsföring.

– Naturen finns ju här, men det räcker ju inte. Då får man ju locka hit ungdomarna och tala om vad som finns här, säger hon.

Camilla Antonsson håller med och konstaterar att man kan bli bättre på att paketera och marknadsföra upplevelserna.

– För tio år sedan la STF ner sin resebyrå och det var kanske fel.

Läs mer:

Drömmen: Tågtrafik till Enafors

Vildmarksvägen och myskoxar säljer