Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill ha en pendlingsväg mellan broarna

På torsdagen presenterade tre ledande centerpartister i länet ett förslag om en helt ny väg mellan Vallsundsbron och Sannsundsbron.

Annons

Men den ungefär 17 kilometer långa vägen ska inte tränga undan andra vägprojekt från kommande tioåriga vägplaner för Jämtlands län.

– Vi vill inte ta bort och förändra de prioriteringar som finns, säger riksdagsledamoten Per Åsling från Åse i Trångsviken.

Vägen som av Trafikverket kostnadsberäknats till 150 miljoner kronor finns inte med bland de vägprojekt som kan få dela av de 450 miljoner kronorna i vägplanen för 2014-2025 i Jämtlands län.

Per Åsling hävdar att bra vägprojekt som bidrar till en tydlig samhällsutveckling kan ge extra vägpengar till Jämtlands län.

Kommunalrådet på 30 procent, Dan-Olov Westberg som är kommunstyrelsens vice ordförande i Bergs kommun, håller med.

– Det ger bättre möjlighet till inflyttning, säger han.

Den 42 minuter långa resvägen med bil mellan Myrviken och Östersund skulle enligt Dan-Olov Westberg kortas till 24 minuter, om det byggs en 80-väg som löper i stort sett rakt mellan broarna.

Det konsultföretag som Bergs kommun anlitat för att utreda den nya vägen kommer också att räkna på ett alternativ som sparar kanske en kvart i restid.

I början på oktober ska utredningen presenteras.

Dan-Olov Westberg framhåller att det är politisk enighet i Berg om att slåss för den nya vägen. Den är högst i prioriteringen, före en upprustning av länsväg 321 mellan Svenstavik och Mattmar.

Han talar om att det kanske går att frigöra andra pengar för infrastruktursatsningar men vill inte utlova något kommunalt stöd.

– Det är en fråga jag inte kan svara på i dag.

Carina Asplund, kommunalråd på 50 procent i Östersund, svarar däremot direkt ja på frågan om Östersunds kommun skulle kunna vara med och betala för vägen.

I efterklangen av utfästelsen talar hon om att det skulle vara naturligt att kommunen är med och medfinansierar vägen närmst söder om Vallsundsbron, om planerna på en ny stadsdel med cirka 2 500 invånare i Knytta/Sandvikenområdet blir av.

Bland vinsterna för Östersund med en ny väg talar hon bland annat om tidsvinster för att ta sig till och från Bydalsfjällen och att den nuvarande vägen mellan broarna blir mindre trafikerad och därmed säkrare för inte minst alla barnfamiljer som bor längs vägen.

I dagsläget är det ungefär 600 invånare i Bergs kommun som arbetspendlar till Östersund och ungefär 300 östersundare som åker till Bergs kommun för att jobba.