Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: C: Dumt och oansvarigt att ta bort godskapaciteten på bussarna

Godstransporter på buss är i nuläget enda alternativet för daglig distribution till en stor geografisk yta inom Region JämtlandHärjedalen. Det visar också med all tydlighet när transportörer som exempelvis Schenker, Linjegods och Postnord nyttjar bussarna i detta syfte.

Om det då är som bland andra Länstrafikens ordförande Elisabeth Sjöström (M) påstår, skattebetalarna som har varit med och finansierat dessa frakter, så säger ju logiken att orsaken är att Länstrafiken som ägare av Bussgods haft stora problem med sin affärsmodell. Helt enkelt inte kunnat prissätta och sälja sin tjänster på ett tillfredsställande sätt. Och följaktligen är det den oskickligheten som lett till att skattebetalarna har fått vara med och finansiera det av majoriteten påstådda underskottet.

DEBATT: Elisabet Sjöström (M) om Bussgods framtid: Förhandlingarna måste först ske mellan de berörda företagen (13 november)

INSÄNDARE: Skattebetalarna fick betala för fraktföretagen (18 november)

Att använda Bussgods kunder som alibi för avveckling är både obegripligt och fel. Att avveckla ett fungerande regionalt godstransportsystem utan en gedigen risk och konsekvensanalys är definitivt inte att ta ansvar för skattebetalarnas pengar.

För om det är dagens driftform som Socialdemokraterna och Moderaterna påstår uppvisar underskott är problematiken i första hand driftformen och nuvarande affärsmodell, inte godskapaciteten på Bussarna.

Det är också därför Centerpartiet i Jämtland Härjedalen hade som förslag att förändra driftform och affärsmodell, och tillsammans med övriga nordliga län bilda Bussgods Norr. De kalkyler och underlag som fanns för Bussgods Norr alternativet uppvisade inga underskott, tvärtom.

Beslutet att ta bort godskapaciteten på länets bussar var dumt, oansvarigt och presumtivt farligt. Ett beslut som i praktiken innebär stora försämringar för viktiga delar regionens lokala företagande i kombination med att vi faktiskt inte vet om vi sparar eller förlorar pengar. Ett beslut som kan få stora negativt långsiktiga konsekvenser för den regionala utvecklingen i Jämtland Härjedalen.  Det är inte ansvarsfullt mot våra skattebetalare!

Jörgen Larsson (C)

vice ordförande infrastrukturutskottet i Region JH

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel