Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: C: Elektrifieringen av Meråkerbanan får inte skjutas på obestämd framtid

Vi har länge varit imponerade av Norges politik för att ta hela landet i bruk. Distriktspolitiken i vårt västra grannland är på flera sätt överlägsen svensk politik för regional utveckling.

Regeringen under Erna Solberg har emellertid nu drabbats av centralistiskt tänkande med allvarliga konsekvenser. Ett exempel är Meråkerbanans (och Trönderbanens) uteblivna upprustning i årets statsbudget.

Eftersom Meråkerbanan är en del av den gränsöverskridande järnvägen mellan Östersund och Trondheim, invigd 1882, berör denna bana även oss. På den svenska sidan elektrifierades järnvägen fram till Storlien 1945 – och redan då förväntades motsvarande upprustning snart ske på norsk sida. Efter kriget var Norge emellertid fattigt och satsningen sköts på framtiden.

I dag är Norge Europas kanske rikaste land och upprustningen borde ha skett för länge sedan. En modern järnväg för person- och godstrafik över gränsen skulle knyta samman Mittskandinavien. Frågan om att elektrifiera Meråkerbanan har vid det här laget diskuterats i över 30 år. Vi har varit med i många möten om detta med företrädare för Tröndelag.

När Marit Arnstad (Senterpartiet) var samferdselminister 2013 beslutades att Meråkerbanan (tillsammans med Trönderbanen) verkligen skulle elektrifieras. Det kändes som en stor framgång, även för oss i Jämtland. Planeringsarbetet kom igång och senast 2023 skulle allt vara klart. Inför stortingsvalet underströk alla, även Höyre och Fremskrittspartiet, att nu skulle banorna äntligen rustas.

Men vad händer då? När högerregeringen presenterade statsbudgeten hade medlen till järnvägssatsningarna i Tröndelag helt sonika strukits. Än värre blev det när stödpartierna liberala Venstre och Kristelig folkeparti sa ja till detta så att det finns majoritet i stortinget. Ett löftesbrott inte bara mot trönderna utan även mot oss i Jämtland.

Motiveringen, att upprustningen kostar mer än beräknat, håller inte när regeringen Solberg samtidigt satsar tre gånger mer än vad elektrifieringen av banorna i Tröndelag skulle kosta på järnvägar runt Oslo på ett enda år. Det är knappast penningbrist som är orsaken utan att man, som Trønder-Avisa skriver, ”ikke bruker politikken som et aktivt verktøy for å forsøke å styre samfunnsutviklingen”.

Marit Arnstad, gruppledare i stortinget, understryker att Senterpartiet fortsätter kampen för elektrifieringen. Partiet kommer att kräva att medel finns med i den reviderade statsbudgeten i maj nästa år.

Från Jämtlands och Sveriges sida måste vi understryka hur viktig elektrifieringen av Meråkerbanan är. Från Centerpartiets sida kommer vi att agera tillsammans med våra partivänner i väster. Vi förväntar oss också att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tar upp frågan med sin norske kollega Ketil Solvik-Olsen och att Moderaterna talar allvar sina partivänner i regeringen i Oslo. Elektrifieringen av Meråkerbanan får inte skjutas på en obestämd framtid!

Per Åsling (C) riksdagsledamot

Håkan Larsson (C) tidigare riksdagsledamot

Can Savran (C) riksdagskandidat

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel