Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: C: Särskolan är inte bortglömd

Annons

I den debatt som pågått sedan planerna på Engelska skolans etablering i kommunen blev kända, har särskolan flitigt använts som ett motargument.

Det har från socialdemokratiskt håll till exempel påståtts att särskolan skulle ha glömts bort, och att hänsyn inte tagits till det arbete som under flera år pågått för att planera för en ombyggnad av Palmcrantzskolan till en F-9 skola med både grundskola och särskola.

Engelska skolan rörde upp känslor – men ja till etablering i Östersund (9 april)

Ingenting kunde vara mer felaktigt än att påstå att särskolan skulle vara bortglömd, tvärtom. Frågan om särskolans lokaler är mycket viktig för oss. Våra planer på att lyfta Östersunds särskola sträcker sig dock längre än så, vi vill i dialog med elever och föräldrar höja ambitionsnivån för särskolan ytterligare.

Vad gäller det omfattande arbete som gjorts inom skolorganisationen inför den planerade ombyggnationen av Palmcrantzskolan, så är det vår förhoppning att vi kan ta med oss detta gedigna och värdefulla arbete i de nya planerna.

DEBATT: Skamlig och oprofessionell hantering i hemlig process om skolorna i Östersund (5 april)

Vi är mycket angelägna om att särskolans lokaler ska optimeras och är av uppfattningen att detta borde skett långt tidigare, tillsammans med en bättre framförhållning vad gäller underhållet av och planeringen för Östersunds skolor i stort.

Men trots att S hade den politiska makten i kommunen under föregående mandatperiod, fattade man inga konkreta beslut för skolans utveckling i Östersund. Det skriande lokalbehovet får som bekant därför i stället hanteras genom kortsiktiga lösningar som paviljonger och tillfälliga hyresavtal.

Det som är mest anmärkningsvärt med de kritiska uttalandena är just hur S helt friskriver sig från allt ansvar för den pressade skolsituation som råder i Östersunds kommun.

Med tanke på det läge vi ärvt, har vi därför inte längre utrymme att fortsätta ägna oss åt utredningar som S förvånande nog fortsätter att förespråka. Vi måste skrida till handling för att säkerställa att vi under de kommande åren kan tillhandahålla alla kommunens barn plats i en skola som främjar individens utveckling och lärande, oavsett bakgrund och oavsett var i kommunen barnet bor.

Detta gäller inte minst särskolans elever som i enlighet med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning har rätt till en utbildning inriktad på utveckling av individens personlighet, begåvning, kreativitet samt mentala och fysiska färdigheter. Rätten att få tillgång till högre utbildning och yrkesutbildning, att ges möjligheter att fullvärdigt och likvärdigt kunna delta i samhället.

I detta ska vi fördjupa oss, inte i fler utredningar om lokalfrågor, för våra barns tid är nu och de kan inte vänta.

Effie Kourlos (C), ledamot barn- och utbildningsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel