Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: C: Skolorna i Krokoms kommun måste få arbetsro – osäkerheten är förödande

Annons

Det har varit en turbulent tid för skolorna i Krokoms kommun det senaste året. Förslag på sammanslagning eller nedläggning av skolor och förskolor, flytt av barn på grund av personalbrist, och utredningar om skolstrukturen i ett längre perspektiv.

Vår uppfattning är att skolan måste få arbetsro. Den osäkerhet som alla dessa händelser genererar är förödande, och underlättar inte rekrytering av lärare.

Det vi också lärt oss av de medborgardialoger som förts, och alla andra möten som de boende ute i olika kommundelar mobiliserat, är att denna osäkerhet lägger sig som en våt filt över bygderna, och snöper den lokala utvecklingen. Vem vågar satsa på att bosätta sig på en ort, om man inte vet om skolan kommer att finnas kvar?

Det är stora krav som ställs på skolan idag avseende resurser och kompetens, vilket kan innebära stora utmaningar i glest befolkade områden. Samtidigt är skolan ett mycket viktigt nav i en bygd, långt utöver dess uppgift att förmedla kunskap.

Skolan innebär resurser i form av bibliotek, idrottslokaler, den genererar arbetstillfällen, men gynnar också lokalt näringsliv. Alla dessa delar är beroende av varandra på en liten ort. Görs en förändring i en del, till exempel nedläggning av en arbetsplats, minskar snabbt underlaget för skolan. Läggs skolan ner minskar förutsättningarna för att leva i bygden.

Vi måste vända på perspektivet. När barnantalet närmar sig gränsen för vad en skola kan tåla ska inte första frågan vara om skolan ska läggas ner, utan tvärtom, hur många nya familjer behövs för att göra skolan hållbar?

Vi måste alla hjälpas åt för att vända utvecklingen. Det finns ett otroligt driv ute i byarna, och det vore synd om inte vi politiker kan svara upp till detta och göra vår del av arbetet. Vi måste hitta synergieffekter mellan offentlig, privat och kommersiell service.

Om barn ska få en likvärdig skolgång, baserat på deras individuella behov och förutsättningar, så är detta en utmaning oavsett hur stor skola man har. Alla skolor måste därför bygga in en större flexibilitet för att möta dessa behov. Här krävs mer IT-stöd i skolan, och mer distansundervisning som komplement till konventionell undervisning, inte enbart i glesbygd.

Skolverksamheten i Krokoms kommun är väldigt beroende av skolskjutsar. Att lägga ner skolor och bygga nya storskolor leder till ett än större beroende. Även om utvecklingen går mot mer miljövänliga drivmedel så är det mest sannolika scenariot att transporter inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att blir allt dyrare.

Det kommer att krävas av oss att hushålla med våra resurser, och att då använda dessa till att skjutsa runt barn i onödan ter sig som en föga fruktbar framtidsstrategi.

Astrid Lönn Jern, vice ordförande, Mahmoud Addas, Ingrid Zakrisson

Centerpartiets representanter i barn- och utbildningsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel