Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Calle Hedman: Vi måste bygga om busstorget om vi vill ha en levande stadskärna

 
Planerna för Busstorget
Visa alla artiklar

Jag följer debatten kring busstorget och Östersundslänken med blandade känslor.

Det bra att frågor som rör vår stad väcker mycket känslor och debatt. Det är också tydligt hur jobbigt det är med förändring.

I min arbetsbeskrivning som centrumutvecklare på Destination Östersund står det att jag ska jobba för att utveckla och skapa en attraktiv och levande stadskärna. Ett byggprojekt av denna storlek som verkligen förändrar stadskärnan får mig att fundera en hel del kring vad som är viktigt och om det kommer att bidra till just detta.

Om man bara läser lokala insändarsidor så kan nog många landa i att detta är dåligt för stadskärnan. Jag har dock pratat med många företagare i stadskärnan som är positiva till detta projekt, och det jag läser mellan raderna hos kritikerna är att förändring och utveckling gör ont. Det står saker som; låt det vara som det alltid har varit, det kommer säkert bli skit, har de verkligen tänkt igenom detta och så vidare.

Visst, en så här stor förändring av stadsbilden väcker åsikter och alla blir inte nöjda, så enkelt är det. Det kommer säkert att vara struligt med kollektivtrafiken innan allt kommer på plats. Det kommer garanterat vara saker som kunde ha planerats och genomförts bättre.

Men om Östersund ska fortsätta vara en attraktiv stad även i framtiden så måste vi våga göra förändringar. Jag läste ett gammalt ÖP-reportage från när Rådhuset byggdes och arga östersundare kastade gatsten på byggarbetarna. Varför? Jo, för att Rådhuset skulle förstöra sikten och stadsbilden… Känns det bekant på nåt sätt?

Så varför tycker jag då att det är viktigt att detta projekt kommer igång?

Vi kan börja med att säga som det är, busstorget i sitt nuvarande skick har passerat sitt bäst före-datum. Att kalla det som finns där idag för ett torg är inte heller korrekt, det är en avstängd yta på bästa läge som används som parkeringsplats för bussar. Det tycker inte jag är försvarbart. I det nya förslaget finns däremot ett kvadratiskt torg inritat som kompletterar Stortorget på ett bra sätt.

Busstorget bidrar dessutom till en förlegad kollektivtrafik, vilket inte heller gynnar stadskärnan. Speciellt inte när det innebär att man måste byta från länsbuss till stadsbuss om man ska resa vidare med tåg. Med Östersundslänken får vi en lösning där de som kommer med Länstrafiken kan kliva av på hela sträckan från tågstationen till Hofvallen, samtidigt som Stadsbussarna trafikerar centrala stan lika ofta som tidigare. Hur kan man inte tycka att det är bättre än nuvarande lösning?

Vi har dessutom en fastighetsägare som vill investera i vår stadskärna.

Visst, jag hör argumenten om att de bara bygger för att tjäna pengar och inte har stadens bästa i fokus och att det istället vore bättre om det byggdes en allmän park eller liknande istället.

Med den kunskap jag har fått under åren som centrumutvecklare så har jag svårt att tro att en allmän park på denna plats skulle vara det bästa för Östersund. I spåren av pandemin med ökat hemarbete och en snabbt växande digitalisering så finns det en sak som det verkligen kommer att behövas mer av för att skapa levande stadskärnor, och det är människor.

Vi behöver folk som bor, turister som bor på hotell och människor som arbetar i vår stadskärna. Det behövs om vi ska kunna ha ett vettigt utbud av butiker, restauranger, tjänster och upplevelser.

I dag har vi en nattbefolkning i stadskärnan på 1 500 personer och en dagbefolkning på 5 300 personer – det är låga siffror jämfört med många andra städer. Byggprojekt som bidrar till att öka dessa siffror, som det på busstorget och Storsjö Strand behövs om vi vill ha en levande stadskärna.

Jag är självklart medveten om att det påverkar stadsbilden och att vi måste kompromissa med andra värden. Dock tycker jag att alternativet att inte våga utveckla staden är värre – då står vi inför en tuff framtid med en gammal och sliten bussterminal, ett avstängt GIII-”torg” (bussparkeringsplats) och en kollektivtrafik som inte möter framtidens behov.

Då kommer vi att ha ännu större utmaningar att skapa en levande och attraktiv stadskärna.

Calle Hedman, centrumutvecklare Destination Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel