Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Den smarta bluffen om gårdsförsäljning

Gårdsförsäljning av alkohol leder tankarna till småskalig försäljning av egenproducerat vin på landsbygden och hantverksmässig öl från det lokala mikrobryggeriet – med andra ord närproducerat och harmlöst. Inget kan vara mer missvisande. Frågan om gårdsförsäljning är en smart bluff som drivs av Sveriges största alkoholföretag.

Det är redan väl etablerat att Systembolagets detaljhandelsmonopol faller i EU-domstolen om gårdsförsäljning av alkohol införs. Två statliga utredningar, EU-rättsexperter och forskare är eniga om detta. Men få har förstått vad gårdsförsäljning skulle innebära i praktiken. ​

Debatt: M: Tillåt gårdsförsäljning av alkohol (28 oktober)

Enligt det förslag som drivs av gårdsförsäljningens förespråkare skulle alla som kategoriseras som ”alkoholtillverkare” kunna bedriva privat försäljning av alkohol. Förutom vinbönderna och mikrobryggerierna blir det möjligt för i princip vem som helst att till en låg investeringskostnad starta upp alkoholtillverkning och -försäljning.

För att räknas som alkoholtillverkare krävs nämligen inte mer än att du tillsätter smakämnen i fabrikstillverkad råsprit, späder den och häller på flaska. Sen är det bara att slå upp dörrarna till butiken, och därigenom få ansvar för åldersgränser, öppettider och skatteinbetalningar. 

Det är inte vår mening att misstänkliggöra människor, många kommer självfallet att sköta sig, men som privat näringsidkare kommer man obönhörligen att ställas inför intressekonflikten mellan att följa lagen och att maximera den egna vinsten. Så är det i alla branscher, men alkohol är inte en vara som alla andra och måste särbehandlas.

Att detta kommer att bli konsekvensen om gårdsförsäljning av alkohol införs är inte svårt att räkna ut. Inte minst om vi betänker vilken aktör som ligger bakom lobbyarbetet kring gårdsförsäljning, vodkajätten The Absolut Company, som genom medlemskap i flera olika styrelser deltagit i regeringens rundabordssamtal inför den kommande utredningen. Varför driver The Absolut Company på för gårdsförsäljning? De säljer ju inte vin. 

Jo, anledningen är både utstuderad och tydlig. Om vodkajätten kan sälja sina produkter i egna kanaler – eftersom de ju också är alkoholproducenter – och samtidigt sälja råsprit till företag som kryddar sprit och säljer under eget varumärke så är det en win-win för vodkajätten.

Jämförelsen med Finland, som ofta lyfts fram i den här debatten, haltar. Gårdsförsäljningen i Finland omfattar endast en mycket begränsad del av alkoholmarknaden och är oprövad i EU-domstolen. I Sverige vill förespråkarna att alla tillverkare av alkoholdrycker ska få rätt att sälja sina produkter.

Så, för att sammanfatta: gårdsförsäljning innebär att nästan vem som helst snabbt och enkelt kan starta alkoholtillverkning och få ansvar för åldersgränser, öppettider och skatteinbetalningar. Det är långt ifrån den harmlösa småskaliga bild som målats upp. De stora spritbolagen blir vinnare och vi, och inte minst våra barn och unga, får bära kostnaderna.

Det är dags att syna bluffen och kalla saker vid sitt rätta namn. Gårdsförsäljning är alkoholindustrins trojanska häst.

Björn Sandal, IOGT-NTO 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel