Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Det behövs en upprustning av vårt vägnät

En eloge till Anna Olofsson Frestadius för hennes debattartikel.

DEBATT: Vi måste införa en lägstanivå för hur dåliga våra vägar får bli (9 mars)

Jag har många gånger funderat på hur Trafikverket fördelar våra skattemedel.

För cirka 60 år sedan cyklade jag ofta från Hölje till Korsvägen vid E 45, som vi då kallade det. Det är grusvägen, som går mellan Ås E 14 och E 45 vid Söre-Lit. Detta är också en bortglömd väg. Den var usel på den tiden och är kanske än värre i dag, då den används mer och mer av tyngre trafik som tar en genväg när man ska över från E 14 till E 45 eller Stuguvägen.

Vägen är helt enkelt i mycket dåligt skick och man ska nog tänka noga över innan man släpper iväg sitt barn på cykel.

Vi har varit i Skåne vid ett flertal tillfällen sista tiden eftersom vi har en dotter där nere. Jag funderar ofta på hur man kunnat fördela så mycket väganslag till denna region. Man har snart lagt asfalt på hela Skåne.

Breda motorvägar och övriga vägar går kors och tvärs och parallellt över hela landsbygden. Ibland hoppar man till när man blir omkörd, men upptäcker snart att bilen kör parallellt på en annan väg. Stora jordbruksarealer har använts för detta exklusiva vägnät. Det går inte ens att finna den minsta lilla grusväg, mellan gårdarna, alla är asfalterade.

Motorvägarna har påfarter och rondeller som till ytan är större än Östersunds city. Vår Lillängerondell är en liten prototyp i jämförelse, och Lillänges uppbyggda logistik med dess trafikkaos kan ju också diskuteras.

Till lilla Veberöd i Skåne med cirka 5 000 invånare finns minst 5-6 infarter, och det blir säkert flera. Det verkar inte finnas några begränsningar i denna region.

När vi bilade ner till Skåne valde vi Inlandsvägen vilket var ett stort misstag. Snöyra och många fjällresenärer gjorde resan nästan hopplös. Som extra lök på laxen var det också Tjejvasan i Mora denna helg, vilket vi inte tänkt på. 30-45 minuter extra i Mora vill man inte ha på en så lång resa.

När man åker Inlandsvägen söderut blir man varje gång förvånad över att det inte görs något för att förbättra de sämsta avsnitten. Vi har ju alla bussolyckan söder om Sveg i färskt minne, och även om Trafikverket försvarar vägens kvalitet, så är den långt ifrån bra.

Varför ska en stor del av E 45 ha en hastighetsbegränsning på 80 kilometer i timmen? Varför ska Inlandsvägen vara i så dåligt skick att man tvingas åka en stor omväg runt Sundsvall för att ta sig till Stockholm eller till Helsingborg i Skåne?

Ingen jag känner vill ens tänka på att åka Inlandsvägen om man inte måste.

Med den ökande tillströmning av turister till vårt län, kan vi inte längre blunda för att det behövs en upprustning av vårt vägnät.

Hans Lassarp

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel