Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Flatmo (C): Vad är det egentligen som pågår i skidtunneln?

Hur står det egentligen till med skidtunneln? Frågan känns mer än berättigad efter veckans medieuppgifter. 

MidSwedens ordförande Peter Edling säger i en intervju att vi måste försätta MidSweden i konkurs i maj om inte bolaget lyckas låna upp 4 miljoner kronor med skattebetalarnas borgen. ”Ingen vill väl konka bolaget under ett valår?”, uttrycker han sig.

Ordförande för skidtunnelbolaget: "Att driva tunneln i konkurs är ingen valvinnare" (15 mars)

Ett synnerligen märkligt uttalande som gör det befogat för mig som ansvarig politiker att ställa frågor om vad som egentligen pågår i skidtunneln.

1. Hur fungerar arbetet i styrelsen?

För några veckor sedan gick bolagets vd Bengt Flykt ut i en intervju och lugnade medborgarna med att det inte var någon ekonomisk kris, att bolaget mådde bra men behövde en "buffert". Helt enkelt lite "bra att ha-pengar".

Nu går ordförande Peter Edling ut och säger att bolaget står och vickar mellan en konkurs och en fortsättning. Räddningen tycks enligt honom vara att det är valår och att ingen skulle riskera att tappa röster genom att säga nej till att borga pengar.

Vem talar sanning? 

2. Hur ser planen egentligen ut för bolaget på längre sikt?

Både vd och ordförande talar om startperiod. Men vad ligger bortom den perioden? Hur lång är den och hur mycket kommer den att kosta?

Vilka extrainsatser planerar styrelsen för att skidtunneln ska börja betala tillbaka till Bräckes skattebetalare? Uppenbarligen är Peter Edlings förslag att sätta upp skyltar efter E 14, men det måste väl finnas en större plan?

Majoriteten i kommunfullmäktige har beslutat att denna satsning ska göras, och det får vi alla leva efter. Centerpartiet har hela tiden ifrågasatt det kommunala ägandet. 

Redan nu ser vi dessvärre resultatet av det vi sagt hela tiden; ett riskprojekt kräver så mycket mer än goda magkänslor och rädslan för att vi inte klarar av att sätta vår kommun på kartan.

För att lyckas så krävs en struktur på styrelsearbetet till att börja med. Det krävs en ordförande som leder arbetet framåt och en styrelse som lägger en plan mot lönsamhet som en vd kan göra verkstad av, och det krävs en samsyn om hur ekonomin ska fungera. Risken är annars att kommunens ekonomi blir en kran som kan öppnas vid behov. 

I en fungerande plan krävs det mycket snabbt att en privat entreprenör tar över driften. En entreprenör som har den erfarenhet och kunskap av vad som krävs för att dels sälja produkten och dels skapa en upplevelse som gör att besökare kan tänkas komma tillbaka flera gånger och det är sannolikt mer än bättre skyltning efter vägen.

Vi från Centerpartiet förväntar oss nu en ordentlig redogörelse på kommande kommunstyrelse över hur bolaget tänker inför kommande år.

Vi vill se kalkyler, beräkningar och seriösa underlag.

Vi vill se riktiga planer. 

Skidtunneln är ett exempel på att Bräcke kommun kommit till vägs ände med ett gammaldags och handlingsförlamat ledarskap.

Centerpartiet kan i dag inte svara på vad som händer med skidtunneln efter valet 2018, eftersom vi inte vet vad som kommer att överlämnas. Det vi vet är att vi står redo med 35 namn på vår lista till kommunfullmäktige, som går till val för nytt ledarskap med en kommunal ekonomi i balans.

Theresa Flatmo (C) oppositionsråd Bräcke kommun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel