Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Kalle Olsson (S): Beslutet om att fjärrstyra flygplatsen kan vara förhastat

När jag hörde om planerna att i stor skala införa fjärrstyrd flygledning, reagerade jag både som politisk företrädare för länet och som ledamot i försvarsutskottet. Vad innebär fjärrstyrning för säkerheten, för möjligheterna att hantera kriser och högre beredskapslägen?

Förutom nationella säkerhetsintressen, innebär länets stora geografi att polisflyget, fjällräddningen och ambulansflyget utgör vitala komponenter i den regionala krisberedskapen.

Beslutet fattat att flygplatsen på Frösön ska fjärrstyras från Arlanda (23 november)

Hur klokt är det att lägga alla ägg i en korg, det vill säga att centralisera flygledarverksamheten till Arlanda? För drygt tio år sedan beslutade Försvarsmakten att bygga ett stort centrallager för att rationalisera sin logistik. I dåvarande säkerhetspolitiska miljö framstod beslutet som rationellt. I dag blir slutsatsen en annan.

Nu handlar det i stället om att sprida materiel och ledningsstrukturer för att försvåra för en eventuell angripare. Med hänvisning till just säkerhetsrelaterade argument undantogs tidigare i år Visby flygplats från planerna på fjärrstyrning. Det visar att det finns all anledning att ytterligare överväga alla aspekter av fjärrstyrning. Jag är annars rädd att nuvarande beslut om några år, i takt med att konturerna av det nya totalförsvaret blir tydliga, kommer att framstå som förhastat.

Knappast någon ifrågasätter att tekniken för fjärrstyrning, kamerorna, möjligheterna att filtrera och zooma, är imponerande. Nej, detta handlar om att ställa relevanta frågor och säkerställa att alla aspekter av fjärrstyrning, inklusive det faktum att Sverige är i uppstartsfasen av en totalförsvarsplanering, är grundligt analyserade.

Under det senaste året har jag ställt en rad frågor till berörda departement. Jag har också varit i kontakt med flygledare och deras fackliga representanter. Svaren från arbetstagarhåll har inte gjort mig tryggare.

Dock insåg jag tidigt att detta är en långt gången process. När Örnsköldsviks flygplats 2015 gick i skarpt läge med fjärrstyrning från Sundsvall var det kulmen på ett utvecklingsarbete som pågått i tio års tid. Att pausa eller avbryta projektet är således ingen enkel manöver. Miljontals kronor har investerats, samt en hel del prestige.

Men ännu finns det tid. Vi socialdemokrater kommer att fortsätta dialogen med regeringen och föra fram våra synpunkter kring de säkerhetsmässiga och regionalpolitiska aspekterna av fjärrstyrda flygplatser.Kalle Olsson (S) riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel