Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Kan besöksnäringen skapa tillräckligt säkra resor för turisterna?

 
Coronaviruset
Visa alla artiklar

Kan turism- och transportsektorn med allmän information från hälsovårdande myndigheter själva skapa tillräckligt säkra upplevelser och resor?

Finns det aktörer som av olika skäl sänker hela destinationer? Om ett större hotell i Åre skulle sprida covid-19, hur drabbar det Åre, Jämtland och Sverige?

Som företagsgranskare ser jag luckorna i hygienåtgärder på företag inom servicesektorn i Jämtland som jag besökt för att handla. Därav denna artikel.

En turist överväger mycket inför en resa. Kostnader och avstånd; upplevelsekvalitet och säkerhet; kultur och natur; samhällsfunktioner och väder.

Vi är dessutom olika och besöksnäringen måste försöka förstå vilka människor olika upplevelser appellerar till. Åter hemma jämför turisten sina förväntningar med vad den fick vara med om.

Nu kommer en del andra värden att också vägas in i omdömet: sophantering, hälsorisker, väntetider, skövlad natur, överturism med mera. Denne besökare beskriver sin resa via sociala media, samtal på jobbet, klagomål till resebyråer och så vidare.

Arbetet med hållbar turism ska hjälpa företag att sälja upplevelser, resor och service som ger företaget, resan och destinationen gott rykte. För det finns det av FN, WTO, WWF och andra framtagna kriterier.

Mina hållbarhetsgranskningar av cirka 200 företag sedan 2002, säger mig att säkerhetsåtgärder ofta är ofullkomliga och att ingen är perfekt.

En brist är metod för noggrann riskanalys. Vad skulle kunna gå snett och hur motverkar vi det? Det finns skyddsrutiner och regler för bland annat brand, miljö, hälsa och djurhållning. Kriterier för att tillgängliggöra finns. Men nu behöver turistföretag, transportörer och serviceföretag konkret smittskyddsmetodik framtagen av smittskyddsmyndigheter och nämnda näringar.

Det behövs åtgärder och ett kontrollsystem för att matställen, hotell, guidade turer av olika slag, transporter, hållplatser, events museum, tävlingar, badstränder med mera.

Utbildningar inom sjukvård och smittskydd bör erbjudas företagare så de blir mer självgående. Det kan vara värt att fundera på ett certifikat som intygar att de genomfört säkerhetsåtgärder i enlighet med myndigheters krav.

Besöksnäringen brukar tycka att nya regler är jobbigt och byråkratiskt. Men om turistandet öppnar så kommer resmål och företag som klarare proffsiga hygienkrav att ha konkurrensfördelar. Kanske till och med bättre chans att överleva.

Men viktigast torde vara för dem att de inte riskera livet på sina gäster och deras anhöriga.

Danne Jonasson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel