Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Länets kommuner säger nej till sänkta hastigheter på E 45, E14 och väg 87

Vi åtta kommunstyrelseordföranden i länet säger nej till planerna att sänka hastigheterna på E 45 under 2020 och till de aviserade sänkta hastigheterna på E 14 och riksväg 87 som Trafikverket vill genomföra under 2021. Vi motsätter oss också den redan genomförda hastighetssänkningen på väg 84.

Trafikverkets planer riskerar att slå in ytterligare en kil i klyftan som växer mellan norra och södra Sverige, och riskerar dessutom att slå mot en redan hårt drabbad besöksnäring. Våra vägar måste förbättras så att de tillåter samma hastighet som vägarna i södra Sverige, istället för att som nu få sämre, det vill säga långsammare, farbarhet.

Bakgrunden till förslaget är att dessa sträckor har en årsdygnstrafik på mer än 2 000 fordon samt saknar mitträcke. Enligt Trafikverkets riktlinjer ska hastigheten vara högst 80 kilometer i timmen på sådana vägar för att Sverige ska kunna nå nollvisionen, det vill säga noll döda i trafiken. Paradoxen är att årsdygnstrafiken omfattar också turisttrafiken, medan väganslag och anslag till exempelvis mitträcken fördelas enligt invånarantal.

Nollvisionen blir i det här fallet ett exempel på hur det goda blir det bästas fiende. Ett moment 22 som leder till att i princip hela Norrland, med några få undantag, får försämrad tillgänglighet, medan södra Sverige får förbättrad tillgänglighet i stora delar om förslagen blir verklighet.

Under den senaste femårsperioden har tillgängligheten till vårt län, och dess regioncentrum Östersunds försämrats. I dag går det färre tåg och färre flyg till länet än för bara fem år sedan. Tågförbindelserna med Stockholm går dessutom långsammare i dag än för fem år sedan. Att ovanpå detta lägga försämrad tillgänglighet via våra vägar är helt enkelt regionalpolitiskt orimligt.

Turism och besöksnäring är en basindustri i Jämtland. Eftersom turism i sin grunddefinition handlar om att byta miljö är tillgänglighet helt avgörande för en fungerande turism. Frågan berörs överhuvudtaget inte i de underlag som finns bakom förslagen från Trafikverket.

Det är uppenbart att Trafikverket måste göra om och göra rätt. Regeringen måste tydligt göra avvägningen att nollvisionen inte kan tillämpas på detta ensidiga sätt. Trafiksäkerhet innebär förbättrade vägar och säkra vägar i hela Sverige, inte bara i den södra halvan. Det innebär att beräkningsgrunderna för väganslagen måste förändras, att E 14 , E 45 och väg 87 lyfts till 100 kilometer i timmen-standard och att det aktuella förslaget skrotas.

Therese Kärngard, kommunstyrelsens ordförande, Bergs kommun

Jörgen Persson, kommunstyrelsens ordförande, Bräcke kommun

Anders Häggkvist, kommunstyrelsens ordförande, Härjedalens kommun

Karin Jonson, kommunstyrelsens ordförande, Krokoms Kommun

Mikael Westin, kommunstyrelsens ordförande, Ragunda kommun

Susanne Hansson, kommunstyrelsens ordförande, Strömsunds kommun

Daniel Danielson, kommunstyrelsens ordförande, Åre kommun

Bosse Svensson, kommunstyrelsens ordförande, Östersunds kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel