Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Låt inte lobbyister vilseleda oss om hållbara transporter

Förslaget om längre och tyngre lastbilar är direkt kopplad till livsfara. Vägarna i vår region är bedrövliga och farliga. Att presentera förslaget om längre och tyngre lastbilar genom att trycka på de eventuella klimatnyttorna när det verkliga skälet egentligen är billigare transporter tycker vi är osmakligt.

Debatt: Öppna upp för transporter med längre lastbilar (17 februari)

I verkligheten behövs flera analyser och avvägningar göras innan riksdagen fattar ett beslut, vilket vi är tacksamma för när lobbyister pressar på hårt i frågan.

För oss går våra medlemmars säkerhet först. Ingen ska behöva dö på jobbet. Ändå är lastbilschaufförer det vanligaste yrket bland dem som dött i arbetsplatsolyckor de senaste två åren och representerar cirka 10 procent av de som omkommit, enligt Arbetsmiljöverket statistik om dödsolyckor.

Snö, is och underkylt regn i kombination med redan dåligt underhållna vägar, broar och viadukter i vår region leder till allvarliga olyckor. Därför är förslaget om längre och tyngre lastbilar provocerande och en dålig idé. Denna aspekt verkar Transportföretagen ha skjutit under mattan.

I sin jakt på argument använder de en potentiell minskning av koldioxidutsläpp som skäl till att förslaget om längre och tyngre lastbilar ska genomföras. Om vi ser på effekterna av förslaget blir slutsatsen att detta inte skulle bidra till att svenska transportsektorn når klimatmålen om 70 procent koldioxidreduktion till 2030. Detta på grund av de minskade överflyttningseffekterna till mer hållbara transporter som järnväg och sjöfart.

Vi anser att vägen framåt är, fokusera på att förbättra vägar och att höja alla transportslags konkurrenskraft genom att ställa krav på transportköpare att välja el eller biodrivmedel samt att införa krav om samlastning och samordning. Dessutom kan det finnas en poäng med längre och tyngre lastbilar för vissa branscher och på vissa sträckor, men inte som en allmängiltig regel.

Det hade varit fint att se Transportföretagen ta upp dessa aspekter i sitt argument istället. Men att tro att längre och tyngre lastbilar skulle lösa transporters klimatpåverkan är en illusion. Effekten av förslaget blir fortsatt billiga transporter på bekostnad av andras liv.

Johan Molin, ordförande Transportarbetareförbundet avdelning 32 mellersta Norrland

Gunilla Hamberg, regionalt skyddsombud Transportarbetareförbundet avdelning 32 mellersta Norrland

Mikael Kyttänen, regionalt skyddsombud Transportarbetareförbundet avdelning 32 mellersta Norrland

Charina Nordwall, regionalt skyddsombud Transportarbetareförbundet avdelning 32 mellersta Norrland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel