Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Luftfartsverket äventyrar Sveriges säkerhet

Häromdagen gick Säpochefen ut och varnade offentligt för att den digitala hotbilden mot Sverige hade förstärkts. Samma dag står en avdelningschef vid Luftfartsverket och berättar stolt att nu har man beslutat att bland annat Åre Östersund flygplats ska trafikledas genom fjärrstyrning från Arlanda.

Beslutet fattat att flygplatsen på Frösön ska fjärrstyras från Arlanda (23 november)

Bort med gammaldags tro på att sådant sköts bäst på plats. Nej, här ska ny teknik införas, så utbildade flygledare i Östersund kan packa sina väskor och flytta till storstaden. Samma budskap ges till Kiruna, Umeå och Malmö. Om det finns något arbete för flygledarna vid Arlanda var inte glasklart.

Tanken var väl att man på sikt skulle spara pengar, det vill säga minska antalet flygledare totalt. När man hämtat in denna besparing redovisades heller inte, men var och en kan ju inse att det är ganska stora investeringar man står inför genom detta teknikskifte.

Samtidigt har MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, påbörjat ett monsterarbete med att försöka återskapa det totalförsvar som Sverige så framgångsrikt organiserade under det kalla kriget.

Under det senaste året har enskilda myndigheter fattat beslut, som saboterar MSB:s arbete. Bland annat har Transportstyrelsen, som också är en självständig styrelse, av effektivitetsskäl valt att outsourca sin dataverksamhet, rikspolischefen likaså. Tidigare gjorde Karlshamns kommun upp med ryssar om att få tillgång till en hamn mitt i ett militärt känsligt område.

Om nu inte generaldirektören för Luftfartsverket läst historieboken, så kan man väl åtminstone begära att han följer med i det aktuella nyhetsflödet. Våra flygkommunikationer är en mycket viktig del av totalförsvaret. Den speciella kompetens som flygledare innehar och som i dag är spridd över hela landet, skapar ett robust system, som är svårt att enkelt slå ut. Att förändra verksamheten enligt principen ”alla ägg i en korg” är därför synnerligen ansvarslöst.

Redan innan Säpochefen gick ut med sin varning, har svenska myndigheters verksamhet nyligen skadats genom digitala angrepp. Att riskera att ett angrepp mot Arlanda slår ut ytterligare fyra flygplatser på spridda platser i Sverige är fullständig oacceptabelt. Denna åtgärd kan rimligen inte utföras annat än med regeringens klara stöd.

Och regeringen, som nyligen initierat MSB:s arbete med återinförande av totalförsvarsberedskapen, kan omöjligen godkänna detta. Den strider dessutom mot regeringens nyligen aviserade strategi att sprida centrala myndigheter ut från Stockholm och absolut inte tvärtom.

När man dessutom erfar att det finns kopplingar mellan Luftfartsverkets ledning och Saab, som planeras få göra en storaffär genom detta, blir man än mer bekymrad.

Luftfartsverket har tyvärr målat in sig i ett hörn genom detta beslut. Medborgarnas krav måste vara att regeringen omedelbart upphäver beslutet med hänsyn till rikets säkerhet.

Sten Bredberg (arbetade under många år med säkerhets- och totalförsvarsfrågor inom Försvarsmakten under det kalla kriget)

 

 

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel