Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Norra Stambanan är den enskilt viktigaste prioriteringen för Östersund

Annons

Samling Näringsliv presenterade 16 december den utredning om Norra Stambanans möjligheter man med ekonomiskt stöd av Östersunds kommun tagit fram de senaste månaderna.

Nu finns ett objektivt underlag som visar att den mest kostnadseffektiva och miljömässigt positiva infrastrukturåtgärden som regeringen kan vidta för Norrlands inland inom överskådlig tid är att investera 2 miljarder i en förbättring av Norra Stambanan. Investeringen skulle skapa möjligheter att resa Östersund–Stockholm på fyra timmar, och att köra direkttåg Åre–Stockholm på fem timmar.

I Östersunds kommun råder det bred politisk enighet om att detta är den enskilt viktigaste prioriteringen just nu.

Omvandlingen av Östersund från garnisonsstad till förvaltningsstad med arbetskraftsregion gemensam med Stockholm har, tillsammans med besöksnäringens tillväxt, ökat behovet av snabba förbindelser mellan Stockholm och Östersund. Trots det har utvecklingen gått åt motsatt håll.

I dag går tågen mellan Stockholm och Östersund långsammare än för fem år sedan, och med färre avgångar. Regionen har till och med fått slåss för att överhuvudtaget behålla reguljär nattågstrafik.

Under 2019 har problemet blivit än mer akut, i samband med att resandet med flyg begränsats och fördyrats när konkurrensen på flygsträckan Stockholm–Östersund upphörde.

Både tåg och flygförbindelserna är alltså sämre och dyrare än på många år, vilket i sig på sikt kan vara det allvarligaste hotet mot tillväxt och utveckling i vår del av landet som vi kan se under de närmaste fem till tio åren.

Lägg sedan till detta att eftersom miljömässig hållbarhet och avveckling av fossila bränslen kanske aldrig varit så aktuellt, så är det närmast oförklarligt att det inte finns några åtgärder planerade för Norra Stambanan i den nationella trafikplaneringen, eller att SJ trots sina marknadsmöjligheter inte kör så snabbt som man faktiskt kan längs sträckan.

Den utredning som nu tagits fram visar nämligen att det går att kapa dagens tid till Stockholm ner till cirka fyra och en halv timme utan att investera en enda krona i rälsen. Det handlar om lokval och hur man hanterar tidtabellen. Lägger man till detta en investering på 2 miljarder för att skapa 20 kilometer dubbelspår i Hälsingland är restiden nere i fyra timmar.

Samtidigt skulle man för den investeringen få en möjlighet till välbehövlig avlastning för godstrafiken norrifrån som också skulle få ökade möjligheter genom de två milen dubbelspår.

Politiker på båda sidor blockgränsen i Östersunds kommun kommer nu att göra gemensam sak och lyfta denna investering som vår viktigaste prioritering i den diskussion som vi vet kommer att föras det kommande året om järnvägstrafiken i Norrland.

Det betyder inte att vi argumenterar emot vare sig Inlandsbanan, Mittbanan eller Oskustbanan. Vi menar att i de diskussioner som förs om mycket stora järnvägsinvesteringar i södra Sverige är det rimligt att kunna diskutera investeringar både vid Norrlandskusten och i Norrlands inland.

Men vi vill vara mycket tydliga med att om restiden med tåg till Stockholm i rimlig närtid ska kunna sänkas är en investering i Norra Stambanan den billigaste och egentligen enda möjliga åtgärden. Den är kostnadseffektiv, klimatmässigt smart och ett villkor för fortsatt utveckling och tillväxt i Norrlands inland.

Vi kommer nu att jobba med våra respektive partikolleger i övriga län som kommer att beröras av projektet och gentemot nationella politiker för att tydliggöra vår prioritering.

Vi kommer också att försöka kroka arm med regionen och med övriga kommuner i denna viktiga fråga.

Bosse Svensson (C), Pär Jönsson (M), Stephen Jerand (KD), Pär Löfstrand (L), Niklas Daosson (S), Florian Stamm (MP)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel