Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Nu måste vi satsa på svensk infrastruktur

Infrastruktur är som ett lands blodådror. Hela landets transportmöjligheter måste fungera, för en infarkt eller strypt flöde påverkar alla delar.

Därför går vi regionstyrelseordföranden (RSO) tillsammans och påtalar vikten av att satsa på svensk infrastruktur. Vi talar inte för våra egna angelägna projekt, eller favoritsträckor, utan om att hela infrastrukturen behöver satsas på.

Vi ser att det finns utmaningar, behov men också möjligheter i infrastruktur framöver.

Utmaningarna är många.

Förseningar och fördyringar gör att nödvändiga projekt skjutits upp eller riskerar eller inte bli av alls. De gör att en oförändrad ram inte ens skulle täcka vad som redan är fastslaget.

Här har regeringen tagit kliv mot att stävja dröjsmål och dyrare nota vilket vi välkomnar. Vi ser fram emot att de förslag som kommer av undersökningarna snabbt tas tillvara inom regeringskansliet för att medel till infrastruktur ska gå till just infrastruktur och inte slukas av orimlig väntetid eller vinst.

Behoven är många.

Sverige är ett långt land med stort behov av transportmöjligheter från Haparanda till Ystad och från Sundsvall till Göteborg. Det är dessvärre ingen konst för oss alla att dra fram ett antal sträckor som behöver satsningar. Men det är nästa fråga var pengarna ska gå mer exakt. Till att börja med måste det satsas ordentligt så att det överhuvudtaget finns något att fördela.

Möjligheter finns också.

Förslaget om en 20-procentig ökning av ram skulle leda till en tilltro till Sveriges framtida infrastruktur. Vi ser projekt kring elektrifiering av vägar växa fram, vätgas som kan binda samman Luleå och Helsingborg och nya bostadsområden som bygger på tillförsikt till kommande infrastruktur.

Nu vore ett gyllene tillfälle att hinna ikapp den infrastrukturskuld som byggts upp under alltför lång tid. Genom att satsa på infrastruktur och arbetstillfällen nu kommer fler möjligheter till både boenden och arbetstillfällen sen.

Nya stambanor bör finansieras utom ram.

Det är skillnad på stora investeringar och små. Ett nytt stambanenät behöver komma på plats och det behöver göras på ett effektivt och förhållandevis snabbt sätt. Därför bör finansieringen av nya stambanor läggas utom ram, för att nya stambanor inte ska dränera alla andra behov som finns och för att dessa nya stambanor ska kunna komma i drift inom överskådlig framtid.

Sverige behöver de fördelar en fungerande infrastruktur kan ge – både med nya stambanor och med kapacitet på andra sträckor som faktiskt motsvarar behoven. Därför behövs en 20-procentig höjning av ramen och att de nya stambanorna finansieras utom ram.

Ska svensk industri fortsätta att finnas i Sverige och utvecklingsinsatser och framtidstro blomma i våra regioner måste infrastrukturen finnas på plats, annars går tåget någon annanstans.

Kennet Backgård, RSO, Region Norrbotten

Ulf Berg, RSO Region Dalarna

Mia Frisk, RSO, Region Jönköping

Lennarth Förberg, RSO, Region Blekinge

Eva Hellstrand, RSO, Region Jämtland Härjedalen

Mikael Johansson, RSO, Region Kronoberg

Johnny Magnusson, RSO, Västra Götalandsregionen

Eva Nypelius, RSO Region Gotland

Emilie Orring, RSO, Region Uppsala

Carl Johan Sonesson, RSO, Region Skåne

Irene Svenonius, RSO, Region Stockholm

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel