Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Obegripliga beslut av SAS när plan inte kunde landa på grund av snö

I söndags var vi inbokade på SAS SK072 klockan 10.25 från Arlanda. När vi närmade oss Östersund meddelade kapten att det var dåliga bromsvärden (halt) på landningsbanan, så vi lade oss i ett antal rundsvängar över Storsjön.

Efter kanske 10 minuter fick vi nytt meddelande att banan inte beräknades landningsbar förrän om 40 minuter, varför vi måste gå till reservflygplats (Umeå i detta fall).

Man häpnar. Åre Östersund flygplats har inte förmåga att en söndag i slutet av oktober hålla sin landningsbana i flygsäkert skick på grund av lätt snöfall och temperatur kring 0.

Vårt plan var det första som skulle landa för dagen, och man hade haft hela förmiddagen på sig att få banan i dugligt skick. Och vi som brukar göra narr av 08:orna, när lite snö skapar trafikkaos i huvudstaden.

Vårt flygplan var fullt till sista plats och kanske hälften bestod av Hammarbysupportrar som skulle se laget spöa ÖFK. Kanske dessa inte heller var imponerade av jämtarnas förmåga att klara lite vinterklimat?

Men de fick i stället se Umeå, där vi trodde att SAS beordrat ner flygplanet för tankning för att sedan återvända till Östersund och en förhoppningsvis återställd landningsbana.

När inte klartecken från Östersund kom på en gång fattade SAS det obegripliga beslutet att flyga tillbaka till Arlanda, trots att man hade ett helt fullsatt plan vars passagerare inte ville något annat än att få stanna på halva vägen. Enligt SAS skulle nämligen planet flygas till Luleå från Arlanda och dessa passagerare var uppenbarligen betydligt viktigare än de till Östersund.

Och här visade nu besättningen prov på fullständig avsaknad av utbildning för ett sådant här läge. Man erbjöd passagerare att lämna planet på eget ansvar och ta sig till Östersund efter eget gottfinnande. Så gjorde ett tv-team på åtta personer och kanske ett tjugotal Hammarbysupportrar.

Det allvarliga var dock att man inte registrerade vilka som gick av, utan nöjde sig med att i efterhand räkna hur många som satt kvar. När planet avgick mot Arlanda hade alltså besättningen ingen aning om vilka personer som satt i planet!

Detta innebar stora svårigheter att hantera fortsättningen på Arlanda, där kvarvarande passagerare (som man alltså inte visste vilka de var) skulle bokas om till de senare avgångarna mot Östersund. Fullt kaos var det faktiskt.

För vår del innebar det att vi så småningom bokades om till SK074 klockan 21.35, som för säkerhets skull inte avgick förrän klockan 23.

Det är tråkigt att konstatera att lite snö kan ställa till med så stora problem för en viktig funktion i samhället. Och det är tråkigt att se hur dåligt förberedd man var på en oförutsedd händelse.

Sten Bredberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel