Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Östersunds kommun säger nej till sänkta hastigheter på E 45

Östersunds kommun har beslutat att säga nej till Trafikverkets förslag om sänkta hastigheter på väg E 45. I stället vill kommunen att Trafikverket presenterar en tydlig plan för hur målhastigheten om 100 km/h kan nås på Europavägarna.

Trafikverkets förslag om hastighetssänkning på E 45 till 80 km/h på tre delsträckor i Jämtlands län är just nu ute på remiss. Det är sträckorna Sveg–Älvros, Åsarna–Brunflo och Östersund–Häggenås som föreslås få hastighetssänkning från och med december 2020.

Bakgrunden är att dessa sträckor har en årsdygnstrafik på mer än 2 000 fordon samt saknar mitträcke. Enligt Trafikverkets riktlinjer ska hastigheten vara högst 80 km/h på sådana vägar för att Sverige ska kunna nå nollvisionen, det vill säga noll döda i trafiken. Tilläggas kan att denna remiss avser hastighetsförändringar på E 45, men Trafikverket har även aviserat hastighetssänkningar på E 14 och riksväg 87 under 2021.

Av konsekvensutredningen till förslaget framgår att i princip hela Norrland, med några få undantag, får försämrad tillgänglighet, medan södra Sverige får förbättrad tillgänglighet i stora delar om de förslagna hastighetsförändringarna genomförs.

Ur ett regionalpolitiskt perspektiv är det inte en hållbar eller godtagbar utveckling när det finns tydliga mål om att hela Sverige ska leva. Inom Östersunds pendlingsområde kommer förslaget att innebära försämrad tillgänglighet genom längre restider och ökade reskostnader.

Östersund är den enda staden i södra Norrlands inland och är därför av oerhörd betydelse för sitt omland. Östersund är en motor för utveckling och existens i denna region.

Under det senaste decenniet har tillgängligheten försämrats generellt här genom långsammare tågförbindelser och ett nästintill eliminerat flyg. Att på denna försämring lägga sänkta hastigheter på de vägar som utgör navet i vägtransporter är helt oacceptabelt.

I den samhällsekonomiska beräkningen finns inga parametrar kring hur tillgänglighetsförändringen påverkar näringslivet. Turism är en basindustri i Jämtland. Eftersom turism i sin grunddefinition handlar om att byta miljö är tillgänglighet helt avgörande för en fungerande turism.

Östersunds kommun ställer sig frågande till varför konsekvenserna för näringsliv och kompetensförsörjning inte analyserats och presenterats i förslaget.

Bosse Svensson (C), Pär Jönsson (M), Stephen Jerand (KD), Pär Löfstrand (L), Niklas Daosson (S), Maria Nerpin (S), Kerstin Arnemo (C), Joel Nordqvist (M), Christina Hedin (V), Stefan Sundberg (SD), Stig Andersson (KS), Margareta Widell (L)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel