Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Replik: Personalen är vårdens och regionens viktigaste resurs – behandla oss därefter

Annons

Tack för ditt svar Sara Nilsson, kommunikationschef på regionen, jag besöker gärna kommunikationsavdelningen.

Debatt: Svar: En region är så mycket mer än bara den patientnära verksamheten (12 mars)

Du har rätt i att patienters delaktighet och egenvård är viktigt. Åtgärder som kan förebygga sjukdom har gott vetenskapligt stöd och kan minska belastningen på patientnära sjukvård. Hoppas kommunikationsavdelningens produktioner fyller sitt goda syfte.

Men det är inte kostnadseffektivt att 21 regioner skapar separata system för texter om hälsa och vård. Att digitalisering och sociala medier är viktigt är en icke-fråga. Däremot är frågan hur dessa medier kan göras mer funktionella och stödjande för sjukvårdspersonal och patienter.

Samtidigt som det finns en enorm förbättringspotential avseende digitalisering kommer behovet av personliga relationer och omvårdnad vid sjukdom vara bestående, inte minst i livets slutskede.

Standardisering av sjukvård har begränsningar om patienten har mer än ett problem – det har en majoritet av våra patienter och i synnerhet de äldre. Nyligen publicerades en omfattande utvärdering av standardiserade vårdförlopp vid cancer utan övertygande evidens.

Vi lever i ett land där alla ska få tycka, tro och tänka fritt. Sjukvård behöver dock baseras på kunskap och beprövad erfarenhet med noggrann utvärdering av vidtagna åtgärder.

Generellt går det inte påstå att svensk sjukvård är underfinansierad. Administrativ personal ökade med 36 procent mellan 2010 och 2018. Mycket som skrivs och mäts är inte användbart samtidigt som vi tappat bort viktiga icke mätbara faktorer. Trots att eftergranskning enligt vetenskapen är ineffektivt läggs resurser på detta.

Managementtänkande, toppstyrning, bristande helhetssyn och kontinuitet samt arbetsrelaterad sjuklighet bland medarbetare kostar på. Suboptimal arbetsmiljö gör det svårare att hjälpa patienter. För sex år sedan jobbade 10 000 sjuksköterskor med annat än sjukvård. Faktum är att det aldrig funnits fler läkare i vårt land än nu. Men sjukvårdspersonal jobbar verkligen inte ostört med det vi är bäst på, naturligtvis behövs stödfunktioner.

För att dessa ska vara ett stöd behöver de liksom ledarskap vara integrerade i kärnverksamheten. Annars skapas separata bubblor som inte samverkar, vilket ger ineffektivitet och bristande verklighetsförankring. Om patientarbete anses viktigt krävs hållbara yrkesliv där professionellt inflytande och kunnande uppvärderas.

Vi är överens om att patienter behöver kvalitetssäkrad information. Om cheferna från Sörmland har fortsatt politiskt förtroende behöver kommunikationsavdelningen bland annat informera sig om vad 180 färre tjänster på Östersunds sjukhus innebär, så befolkningen får veta.

Sjukvården står inför stora utmaningar och resurser behöver användas på ett bättre sätt. Personalen är vårdens och regionens viktigaste resurs, behandla oss därefter. Detta är inte riktat mot någon enskild person, men byråkratin måste ses över.

Oskar Knutsson, läkare Storsjögläntan, medlem i nätverket mot olämplig styrning av hälso-och sjukvården

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel