Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Riskfyllt av Sveriges regioner att satsa skattepengar på eget flygbolag

Annons

Sjukvården är ansträngd. Enligt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) gick hälso- och sjukvården under förra året med underskott i 18 av landets 20 regioner och diskussioner förs om extra statsbidrag för att hindra uppsägningar av vårdpersonal.

Samtidigt pågår arbete som kan resultera i att hundratals miljoner av samma skattekronor satsas för att regionerna ska kunna starta ett flygbolag för att flyga patienter. Ett beslut som dessutom skulle slå ut de privata aktörer som för närvarande bedriver ambulansflygverksamhet åt regionerna.

Det är uppseendeväckande att Svenskt Ambulansflyg (KSA), som ägs och finansieras av samtliga regioner, köpt in sex nya jetflygplan för drygt 700 miljoner kronor som man planerar att driftsätta 2021.

I stället för att upphandla driften av flygplanen till en privat erfaren operatör vill vissa regioner med skattemedel finansiera uppbyggnaden av ett helt nytt eget offentligt drivet flygbolag som ska utföra flygningarna. Vi ställer oss frågande till om ansvariga politiker verkligen insett vad man gett sig in på.

Att trygga en säker och likvärdig vård är det offentligas ansvar och vi motsätter oss inte att regionerna äger den infrastruktur som krävs. Men vi ifrågasätter varför röster inom KSA vill bygga upp en helt ny organisation utan koppling till kärnverksamheten.

Ambulansflyg styrs av ett komplext och detaljerat EU-regelverk. Få andra verksamheter omgärdas av så höga säkerhetskrav och det krävs därför stora och specialiserade organisationer för att uppfylla myndigheternas krav. Utan erfarenhet av flygverksamhet är det en riskfylld satsning som nu ska ske på skattebetalarnas bekostnad.

Nödvändig erfarenhet finns i stället redan hos privata företag i Sverige som kan driftsätta KSA:s flygplan. Om bara en upphandling görs. Men i stället tyder mycket på att regionerna avser att bygga upp en helt ny flygorganisation med de kostnader som följer. Men varför och till vilken nytta?

En upphandling skulle i stället ge regionerna kostnadskontroll, ekonomiska skalfördelar och tillgång till teknisk utveckling. Det är en väl fungerande lösning som används i flera av våra grannländer, däribland Norge, som är starkt beroende av ett fungerande ambulansflyg.

Offentlig regi medför i stället risker och ansvar. Notan för oförutsedda driftstopp och händelser skickas direkt till regionerna. Dessutom krävs resurser för att uppfylla ett regelverk som ofta ändras efter nya förhållanden. Det hela riskerar att bli okontrollerbart och att konkurrera med kärnverksamheten.

Politiker har inte bättre kunskap om flyg än de företag som i dag är specialiserade på ambulansflyg. KSA bör därför besluta om att upphandla driften av de nya ambulansflygen. Då får regionerna nödvändig kontroll över infrastrukturen samtidigt som de utsätter sig för mindre risk. På köpet kan de tillvarata all den erfarenhet och trygghet som de privata flygföretagen besitter. Dessutom konkurrerar regionerna inte ut det privata näringslivet med skattemedel.

Sverige förtjänar ett långsiktigt beslut om framtidens ambulansflyg. I stället för att avveckla en fungerande verksamhet bör de styrande politikerna i KSA vidareutveckla dagens goda samarbete.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen

Fredrik Kämpfe, Transportföretagen, branschchef flyg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel