Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Samling Näringsliv: Investeringar i infrastruktur är den enskilt viktigaste frågan för länet efter coronakrisen

 
Corona: Näringsliv
Visa alla artiklar

När coronoviruset har lämnat Jämtland och Härjedalen kommer vi att vakna upp till ett delvis annat samhälle. Det blir inte som det var innan. Och våra tankar om att bli än mer tillgängliga måste realiseras, och det måste ske per omgående.

Även om staten och kommunerna gör allt för att mildra konsekvenserna kommer vi att se att företag slås ut och att arbetslösheten ökar. Vissa näringsgrenar har klarat sig relativt väl medan andra är i praktiken nästan utslagna.

Men nya möjligheter kommer att skapas under nya förutsättningar. Då är en utvecklad infrastruktur med såväl bredband, flygförbindelser och snabbare tågförbindelser helt avgörande för länets framtid.

Relativt sett kommer vi i Jämtlands län att drabbas extra hårt. Det hänger dels samman med den höga andelen en- och fåmansföretag, dels att ett län med 130 000 invånare i praktiken saknar hemmamarknad.

Beroendet av att få leverera varor och tjänster till företag och privatpersoner utanför länet blir av avgörande betydelse. Kunderna finns i hög grad koncentrerade till Mälardalsregionen. Det är många näringar i länet, där småföretag dominerar, som nu under coronatiden inte längre når sina kunder.

Det som oroar oss mest är att företagen som överlever, får det svårare att nå sina kunder efter coronakrisen än före, och möjligheterna att utveckla nya företag och etableringar blir svårare.

Bristerna i infrastrukturen har blivit synliga och påtagliga. I dag har vi en tur med tåget per dag som går fortare än fem timmar till Stockholm. Övriga turer tar sex–sju timmar.

Flygbolagen BRA, Norwegian och SAS har stora problem. Kommer något av de bolagen ha kraft att flyga sträckan Östersund-Stockholm? SAS är det starkaste, och kanske det enda av de tre som överlever, men kommer de ha kraft efter den smäll de utsatts för att prioritera Östersund.

Bristerna i bredbandsutbyggnaden har också visat sig stora. Nu när många företagare, privatpersoner och inte minst studenter ska jobba hemifrån visar det sig att många inte kan göra det eftersom bredbanden inte är utbyggda i den omfattning som rimligen redan borde ha skett.

Vi vet att vi slår in öppna dörrar, men vi vädjar i första hand till våra region- och riksdagspolitiker att agera med full kraft för en fungerande infrastruktur.

Samling Näringsliv har innan coronakrisen skrivet om vikten av att prioritera och uppgradera Norra Stambanan så det tar fyra timmar från Östersund till Stockholm (fem timmar från Åre). Men vi måste också vara medveten om att det efter beslut dröjer tio år innan det är på plats.

Om våra farhågor besannas med dåliga flygförbindelser och höga priser får inte politikerna tveka, utan måste med full kraft använda det politiska verktyget trafikplikt för att säkerställa att flygförbindelserna blir rimliga i omfattning och till rimliga priser.

Den lösning som nu, genom trafikplikten, genomförts är i sig bra, men det är faktiskt skämmigt att behöva mellanlanda i Sundsvall och Örnsköldsvik. Och ett hån mot jämtländskt företagande från Trafikverket.

Självfallet behöver också de redan kända bristerna i bredbandsutbyggnaden omhändertas.

Om staten, som har ansvaret för dessa frågor, inte kraftfullt och långsiktigt tar tag i dessa frågor har vi svårt förstå hur det småskaliga, entreprenöriella näringslivet ska kunna överleva, utvecklas och blir slagkraftigt även i framtiden.

Hur ska turister och ägare av fritidshus kunna ta sig hit? Hur ska Östersund, som numera är en del av Stockholms arbetsmarknadsregion genom de statliga jobben, kunna ha rollen som motor i länet, om varken näringslivet eller anställda i offentlig verksamhet kan ta del av den marknad och kompetens som finns i Storstockholm med rimliga restider?

Den regionen är kapitalstark, har en väl utvecklad tjänstesektor, den växer och har en allsidig arbetsmarknad. Det skulle vara oerhört märkligt, och oerhört trist, om inte alla som har inflytande i frågan anstränger sig så mycket som möjligt för att ge oss som bor och verkar här den infrastruktur vi behöver och förtjänar.

Vi har inte skrivit denna debattartikel i syfte att klaga på våra politiker. Men vi vill peka på att frågan om investeringar i infrastruktur är de enskilt viktigaste frågorna för att vårt län ska ha en högre attraktionskraft om 10–15 år än före coronautbrottet. Görs inget på detta område kommer vi inte kunna hämta oss från den smäll vi nu fått.

Styrelsen för Samling Näringsliv

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel