Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: SAS sviker Norrland och Östersund när de höjer biljettpriserna med 200 procent

Samma dag som SAS meddelar att de slutar flyga på Örnsköldsvik konstaterar jag att de också sviker Östersund.

Den 27 oktober drog flygbolaget BRA ner på sin flygningar från Östersund. SAS svarade med att höja priserna på de billigaste biljetterna med 200 procent. I dag kostar den billigaste enkelbiljetten i ekonomiklass med en veckas framförhållning 2 200 kronor de dagar SAS har monopol på Östersund.

Jag har varit stolt medlem i Eurobonus sedan 1994. Sedan 2003 har jag flugit 401 gånger med SAS. De sista 16 åren har jag tillbringat sammanlagt 862 timmar på något SAS-flygplan. De flesta av åren har jag varit guldmedlem. Något år till och med diamantmedlem.

Jag har många gånger valt att flyga SAS för att jag har känt en lojalitet trots att det har varit ett dyrare alternativ. Jag har valt att flyga SAS för jag tycker det är viktigt för Sverige att vi har fungerande flygförbindelser.

Ett kvarts sekels kärlek är snabbt på väg att ta slut nu.

SAS har höjt priset på de billigaste biljetterna mellan Stockholm och Östersund med nästa 200 procent sedan BRA slutade flyga hit alla dagarna. Inte 20 procent. Inte 40 procent. 200 procent!

Jag skriver det igen: 200 procent!

Den billigaste enkelbiljetten du hittar med en veckas framförhållning i ekonomiklass de vardagar BRA inte flyger till Östersund är 2 200 kronor. De dagar BRA flyger är priset 749.

Från till exempel konkurrensutsatta Luleå kostar billigaste biljetterna bra precis hälften med en veckas framförhållning. Trots att det är betydligt längre.

Rimligtvis borde antalet potentiella passagerare öka för SAS de dagar BRA inte flyger. Det borde alltså gå att hålla lägre priser. (Det hade ju också vara ett rätt smart sätt att hålla framtida konkurrenter borta från Östersund som destination).

Jag förstår marknadskrafterna tillräckligt bra för att förstå vad som händer. Jag förstår att SAS ska generera avkastning för aktieägarna. Och SAS har såklart inget ansvar för den regionala utvecklingen i Östersund och Jämtland.

Men 2 200 kronor för en enkelresa en vardag är groteskt.

I ett större perspektiv är detta såklart förödande. Vi lever i en relativt isolerad region som är starkt beroende av turistnäringen. När sedan SJ tycker att ett rimligt resande från Jämtland 2019 innefattar att 5 av 7 gånger stå och frysa på perrongen i Sundsvall medan man byter tåg, så blir inte heller det en särskilt tilltalande lösning för att ta sig till huvudstaden. (Bara 2 av 7 tåg på vardagar är direkttåg). Naturligtvis ser även SAS det här.

Helhetsresultatet kommer bli färre resor hit. Såväl privata som affärsresor. Det kommer över tid att innebära en isolation och minskad tillväxt i regionen. Det kommer att innebära färre turister som besöker oss.

SAS kommer alltid att kunna ta fram siffror som visar varför de tycker priset är motiverat. Men SAS statistik är som när en full människa lutar sig mot en gatulampa – den används gärna som stöd när man gjort något dumt snarare än att lysa upp och ge en rättvis bild.

Den rättvisa bilden är: Folk kommer inte att ha råd att flyga i samma omfattning som tidigare. Och med sin prissättning tycker SAS att Östersund och Jämtland ska subventioner flyg från Luleå och andra ställen.

Fakta är: Jämtland har Sveriges tredje lägsta medellön. De allra flesta bolagen här är mindre och små bolag. Det finns bara två börsbolag med huvudkontor i Jämtland.

Det är, som en ekonom en gång sa, svårt att lugga flintskalliga ...

SAS har länge hållit en prisnivå där det gått att hitta en biljett från Östersund med en veckas framförhållning för runt 1 000 kronor. Med tanke på att SAS gjorde en vinst på 1,17 miljarder för perioden maj–juli 2019 med rekord i antalet passagerare i juni och juli, är det inte heller så att ett pressat resultat och akut ekonomisk ställning som är problemet.

Det är bra. Det är viktigt att SAS är lönsamt.

Problemet är hur SAS ser på sina kunder.

När möjlighet till monopol uppstår visar SAS direkt vad deras värderingar egentligen är.

I stället för att visa tacksamhet mot kunderna på en destination som varit lojala trots att det funnits alternativ så grishöjer SAS flagrant priset med 200 procent från första dag möjligheten ges.

Det svider i en lojal kunds jämtländska hjärta.

Det är inte så man vårdar relationer.

Så skulle jag aldrig behandla mina kunder.

Visste ni förresten att straffsatsen för ocker är från böter till fyra års fängelse?

Avslutningsvis: I den större bilden kan måste man naturligtvis fråga sig varför BRA slutar flyga på Östersund, och indirekt möjliggör detta monopolistiska missbruk.

Den frågan kan ju beslutsfattarna på större organisationer och företag med möjlighet att skriva ramavtal fråga sig när de står och huttrar på perrongen i Sundsvall ...

Mattias Brännholm, filmmakare och kommunikationskonsult, Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel