Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Stadsmiljögruppen: Busstrafiken kan få stora problem om plan ska antas redan i år

Artikel 27 av 30
Planerna för Busstorget
Visa alla artiklar

Tiden rinner ut för samrådet då det går att påverka planerna för Gustav III torg (busstorget) och busstrafiken.

Senast 15 juni måste kommunen få synpunkter på planförslaget med bilagor, bland annat konsulten Rambolls kollektivtrafikutredning som är en grund för planen att bygga hotell, kontor och bostäder på busstorget.

Kollektivtrafikutredningen finns på kommunens hemsida som bilaga till detaljplanen. Det är inte lätt att hitta den eftersom samrådet inte presenteras som nyhet på hemsidan. Titta under ”Översikts- och detaljplaner”. Vill inte kommunen att det ska bli debatt om busstrafiken?

Det finns en risk att Östersund säljer busstorget innan man vet att ett fungerande nytt resecentrum, ”Östersundslänken” för stadsbussarna och regionbussarna, kan skapas längs Kyrkgatan.

Bussgatan från Kyrkgatan över Österängen och kopplingen till centralstationen kan vara nödvändiga för att trafiken ska flyta utan långa stopp och köer. Ramboll skriver:

”Det är av yttersta vikt att bussgatan genom Österängsparken byggs och att en bra koppling till stationen skapas samt att den planerade GC-bron över spårområdet byggs. Bussgatan är nyckeln till hela trafikupplägget” …

På det digitala samrådsmötet som kommunen höll 27 april fick vi veta att planeringen för nya busshållplatser nu har begränsats till Kyrkgatan i delen mellan Hamngatan och Tullgatan. Bussgatan och resecentrumets viktiga område vid centralstationen skjuts på framtiden. ”Östersundslänken” kapas i två etapper.

Vi förstår inte varför kommunen vill anta detaljplanen för torget redan i år när det riskerar att skapa stora problem för busstrafiken i kommunen och i länet.

Och till vilken kostnad för kommuninvånarna? Ännu saknas kalkyler både för kommunens del av exploateringen med gator, park och torg och det nya resecentrumet och trafikomläggningarna för bussarna.

Varför inte ge rimlig tid till utredning, planering, samråd och beslut om busstrafiken, liksom parkering för besökare och andra frågor som är viktiga för stadens utveckling i länet?

Varför inte följa Rambolls råd om nästa steg: ”En trafikplan för Östersund tas fram där stadens trafikföring behandlas i ett djupare perspektiv”?

Stadsmiljögruppen: Gunnar Bäckman, Anne Dahlgren Lennart Köpsén, Sten Rentzhog, Harry Westermark

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel