Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Stadsmiljögruppen: Det blir för många höga byggnader på Gustav III torg

Artikel 25 av 28
Planerna för Busstorget
Visa alla artiklar

Kommunen föreslår en av tidernas största förändringar av Östersunds stadskärna. Förändringen angår oss alla och det är bråttom att ge synpunkter. Det måste ske före 15 juni.

Planförslaget för torget har också flera utredningar men ingen genomtänkt plan om förändringar för biltrafiken, parkeringen eller kollektivtrafiken. Det är mycket som måste lösas innan kommunen fattar ett oåterkalleligt beslut att bebygga torget.

Förslaget innehåller hotell, kontor, bostäder, en torgyta och ett parkstråk.

I vissa delar skulle det kunna bli attraktiva nya miljöer. Det skulle till exempel bli en ny kontakt med stråket upp mot Mittuniversitetet, vilket vi har önskat i en tidigare debattartikel.

Debatt: Stadsmiljögruppen: Vi ser fram emot en öppen dialog om hur busstorget ska utvecklas (14 februari)

Den fina miljö för gående över Rådhusgatan som föreslås kan däremot skapa trafikproblem. Vi anser att trafiken först måste utredas i ett större sammanhang. Om torget bebyggs anser vi också att byggnaderna måste anpassas bättre till den måttfulla skala som gör staden attraktiv.

Som förslaget ser ut nu blir det för många höga byggnader på en liten yta. Det skulle skada stadsbilden och ge mörka gränder och gårdar. Det skulle bli ett främmande inslag i Östersunds stadskärna, som i dag har genomgående två till fyra våningars bebyggelse.

Mot stadsbiblioteket skulle hotellet med sina sex våningar bli som en hög mur. För att förbättra ljusinfallet och inte få så dominerande fasad bör byggnadshöjden begränsas till fyra och en eventuell femte våning dras in mer än i förslaget.

Den höga exploateringen skulle sannolikt få efterföljare i staden. En påbyggnad har tidigare godkänts på Z-huset nedanför Rådhuset. Vill vi förändra staden kvarter för kvarter? Eller vill vi ha en samlad plan för att göra Östersunds centrum mer attraktivt och tillgängligt?

Det är förvånande att Östersunds kommun inte har utrett möjligheten att bygga nya allmänna parkeringsplatser. De behövs om bussarna flyttas och parkeringarna längs Kyrkgatan försvinner. En allmän parkering under torget är ju en utmärkt placering och lätt åtkomlig.

Det är en bra ambition att så många som möjligt kan cykla och resa kollektivt. Men ändå behövs besöksparkering för att cityhandeln ska kunna utvecklas och stadskärnan fortsätta att vara en attraktiv mötesplats i länet.

Det finns inte någon fungerande plan på hur den regionala busstrafiken ska ordnas, varken som slutlig lösning eller under byggnationen. Kollektivtrafikutredningens förslag ”Östersundslänken” begränsas till Kyrkgatan. Resecentrum vid Centralstationen skjuts på framtiden.

Det kan slutligen bli en både betydligt mer omfattande och mindre bra lösning i förhållande till dagens situation. Är det vettigt att besluta om torget innan det finns en samlad kalkyl för vad en exploatering av torget kommer att kosta för Östersunds kommun?

Stadsmiljögruppen: Anne Dahlgren, Lennart Köpsén, Sten Rentzhog, Harry Westermark

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel