Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Stamm (MP): Alliansen saknar visioner för hur trafiken ska utvecklas i Östersund

Det är förvisso bra att kommunalrådet Pär Löfstrand (L), i en artikel i LT om planerna för Gustav III torg och hur trafiken i Östersund påverkas, håller med om att busstorget och busstrafikutvecklingen borde hållits samman. Men för övrigt verkar Alliansen inte ha några visioner eller idéer om hur trafiken ska utvecklas i Östersund.

Kommunalrådet om trafiken i Östersund: ”Jag känner en större oro för hur vi löser personbilstrafiken” (4 augusti)

I stället förlitar man sig på att tjänstemännen ska ta fram ett förslag. Det är inte brist på kompetenta tjänstemän, men det måste vara politiken som pekar ut vägen mot framtiden.

I stället väljer Pär Löfstrand att lösa nutidens problem med 1960-talets lösningar. En ny bro, från Vallsundssidan till söder om stan som Löfstrand föreslår, kommer att generera ännu mer trafik. Förutom den enorma kostnaden som uppskattas till minst 700–800 miljoner kronor, kommer det att krävas stora områden för påkörningsramper och fler vägar i Östersund för att ta hand om den ökade trafikmängden.

Frågor kring hur vi ska hantera trafiken och transportbehovet framöver är inget unikt för Östersund. I stort sett varje stad i Europa försöker hittar lösningar. Och dessa syftar i stort sett alltid till för att minska antalet personbilar i stadstrafiken och samtidigt underlätta för människor att transportera sig.

Östersund har en enorm fördel i jämförelse med många andra städer genom att majoriteten av alla kommuninvånare har mindre än fem kilometer till sina arbetsställen. Östersunds kommun har även antagit ett antal miljömål för att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik. Här kommer några konkreta förslag på hur trafiksituationen skulle kunna förbättras i Östersund.

Gör det enkelt att åka kollektivt. Täta turer med moderna eldrivna bussar. Att flytta busstorget några hundra meter från centrumet utan möjlighet att vänta på bussen i skydd för vind och väder är ingen bra lösning.

Gör det enkelt att gå och cykla hela året om. Förra årets snöröjning på cykelvägarna var en katastrof. Det finns nya och bättre sätt för både snöröjning och halkbekämpning. Gör ett studiebesök i Umeå som har lyckats bra med sopsaltningen av cykelvägarna. Sedan Alliansen kom till makten har Östersund fallit i rankningen över Sveriges bästa cykelkommuner.

Gör det enklare och säkrare för barnen att gå och cykla till skolan. Andelen barn som går och cyklar har minskat dramatiskt. Allt för ofta är det trafiksituationen runt skolorna som får föräldrarna att skjutsa sina barn. Med fler barn som går och cyklar trafiken runt skolorna.

Inför förmånscykel för kommunens anställda. Med nästan 5 000 anställda skulle biltrafiken kunna minskas rejält.

Just nu ser vi en snabb utveckling av nya och mindre eldrivna fordon och studier visar att elcyklar ersätter många bilresor.   

Försäljningen av cyklar har som följd av coronapandemin skjutit i höjden. Nu är det läge att bygga fler cykelvägar, cykelparkeringar och säker förvaring för cyklar.

Framtidens självkörande bilar kommer att kräva betydligt mindre plats på vägarna och parkeringar i tätorten. Bygg för framtiden och inte för 1960-talet. Det är bättre för miljön, folkhälsan och kommunens ekonomi.  

Florian Stamm (MP), gruppledare Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel