Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Sten Bredberg: Det är dags att starta ett nytt väguppror i Jämtland!

Nyligen satt jag som företrädare för Teknikland i Optand i möte med Trafikverket om Förbifart Brunflo. Alla planer verkade klara inklusive överenskommelser med markägare.

Personligen kan jag tycka att den stora investeringen för denna förbifart kunde göra bättre nytta någon annan stans längs länets eftersatta vägnät, men för många Brunflobor liksom den tunga trafiken söderifrån var denna trafikomläggning efterlängtad.

Som exempel får lilla Blekinge större tilldelning än vårt län.

Sedan många år får Jämtlands län alldeles för liten tilldelning av våra samlade resurser för vägtrafiken. En tradition har varit att tilldela pengar i förhållande till folkmängd och därmed bortse från länets stora avstånd och som följd därav många mil väg i förhållande till folkmängd.

Som exempel får lilla Blekinge större tilldelning än vårt län. Om man dessutom räknar in de hundratusentals turister, som också i stor utsträckning utnyttjar vårt vägnät, borde tilldelningen vara betydligt större.

Att då fem i tolv rakt av stryka den största väginvesteringen under de närmsta tio åren och placera dessa pengar utanför länet är rent ut sagt en käftsmäll till alla innevånare i Jämtlands län!

Ingen förbifart Brunflo i regeringens tioårsplan – magert för Jämtlands län: "Jag är väldigt besviken" (4 juni)

Man tycks försvara åtgärden med att vi måste prioritera upprustningen av järnvägsnätet. Det behövs nog, men kom det en enda sådan satsning vårt län till del? Svaret är nej!

Vi har bara fyra riksdagsledamöter i länet, men om inte ni samfällt protesterar högt mot detta, så tar ni inte länets framtid på allvar.

I Jämtlands län, liksom också i Lappland, är bilen en fullständigt nödvändig del av livet. Förmodligen betalar därför våra bilägare avsevärt mer till staten genom den överbeskattade bilismen än i andra län. Ändå har staten mage att lägga upp en plan för framtida hastighetssänkningar längs våra större vägar, därför att underhållet planeras bli sämre.

Hur kan Trafikverket dessutom föreslå att den allmänna vägen upp mot Ullådalen, som året runt är en viktig väg för Åreturismen, ska övertas av ett fåtal markägare?

Tror någon att man kunnat göra så längre söderut?

I samma veva propsar Trafikverket på att vägen till Storulvån måste vara öppen under maj månad när länsstyrelsen vill stänga den för att skydda samebyns renkalvningsområde.

När Trafikverket bygger om järnvägsbron E 45 söder Sveg, stänger man bara av vägen och hänvisar bilisterna till en tio mil lång omväg. Tror någon att man kunnat göra så längre söderut?

Regeringen har avdelat 350 miljoner per år för att de som cyklar i stället ska åka lite lättsammare på en elcykel. Hur många i vårt län kommer att utnyttja det?

Jag räknar upp dessa exempel för att påvisa att viktiga beslut, som berör vårt län tas långt bort och bygger så uppenbart på dålig kunskap om vårt läns förutsättningar.

År 2000 var jag med att tillsammans med Motormännen starta ”Vägupproret i Jämtland”. Det är dags nu igen!

Sten Bredberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel