Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Sten Bredberg om expresscykelvägarna: En god tanke som blev ett fiasko

Idén med expresscykelvägar var i grunden bra. Motormännens lokalklubb bjöds in för att få lägga synpunkter på förslaget. Som förslaget presenterades tyckte vi det lät som en bra möjlighet att öka framkomligheten för cyklisterna, samtidigt som det inte nämnvärt skulle försvåra för biltrafiken.

Några kostnader presenterades inte, så vi utgick naturligtvis ifrån att de var i sammanhanget förhållandevis obetydliga. I det läget understödde vi idén.

Verkligheten har senare visat sig helt annorlunda. Kostnaderna, som sägs ligga på drygt 20 miljoner, varav kommunmedborgarna får slanta upp minst hälften, känns ju helt overkliga i jämförelse med andra angelägna behov inom kommunen.

När det dessutom visar sig att man inte gjort en grundlig undersökning av behoven hos cyklisterna från Lugnvik och Ås, utan drar igång ett alternativ, som enligt all kritik från just dessa cyklister inte kommer att användas, undrar man ju hur planerarna i kommunen tänker.

Det man hittills åstadkommit är att man tagit bort en ganska ny och trafiksäker vägbelysning för infartstrafiken västerifrån. Kapaciteten på infarten har dessutom halverats och allt detta tydligen till en stor kostnad.

Liknande kritik har riktats mot expresscykelvägen efter Brunflovägen. Kritiken har på sina håll rört upp känslorna så till den grad att de i sammanhanget helt oskyldiga vägarbetarna både fått utstå otrevliga tillmälen och i något fall också handgripligheter.

Kommunen stänger Brunflovägen efter bråk mellan trafikant och gatuarbetare (9 oktober)

All denna kritik borde väl ändå fått de styrande i Rådhuset att fundera över om idén var så bra ändå, och se vad som kan göras för att i högre grad gå i takt med kommunmedborgarna.

Till min förskräckelse får jag nu i stället höra, att man står i begrepp att påbörja ett motsvarande projekt längs Krondikesvägen–Genvägen.

När jag läser vilka angelägna verksamheter kommunen nu avser spara in på inför 2018, så måste ju min uppmaning bli: Stopp nu och tänk efter! Vad som betecknar en god ledare är när personen inser att den gjort fel och är beredd att ändra sig.

Debatt: C och L: Därför bör vi göra halt med expresscykelvägarna (25 oktober)

Det är lite för mycket nu inom kommunen, där prestigen verkar vara det som styr besluten. Jag behöver väl inte nämna Biltema, ÖSK eller Midskog för att alla ska förstå.

Sten Bredberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel