Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Svar från M till S om nattågen: Den politiska ledningen tar ansvar för resandet

Annons

Kommunikationerna till och från länet är avgörande för att vi ska kunna bo, leva, verka och utvecklas i länet, både för medborgare, besökare och näringsliv. Vi behöver alla trafikslag och vi behöver en infrastruktur värd namnet.

Ledningen i Region Jämtland Härjedalen bestående av M, C, KD, L och MP, arbetar ständigt och på flera olika arenor för att säkerställa och utveckla både flyg, tåg, buss, persontransporter, gods, järnvägar, vägar, gång- och cykelvägar med mera.

Vi arbetar nära Trafikverket för att genomföra satsningarna i länstransportplanen och de få länsobjekt som regeringen har prioriterat i nationella planen. Vi har återkommande diskussioner och överläggningar kring trimningsåtgärder i väg och järnvägsnät, viltstängsel, hastighetssänkningar, drift och underhåll.

Vi har återkommande möten med SJ och våra flygaktörer via Flygrådet, där Socialdemokraterna lyser med sin frånvaro i dessa forum. De aktiviteterna innebär både att flygbolagen jobbar med att klimatanpassa flygtrafiken, att erbjuda prissänkta erbjudande men även att BRA meddelat att de återetablerar flygtrafik till och från länet. Vi försöker också variera vårt resande för att gynna alla aktörer så långt det går.

Jag delar Robert Uittos oro över att SJ i veckan meddelat att de slutar att köra nattåg mellan Göteborg och Jämtland från december i år.

Debatt: S: Inga nattåg från Göteborg – den politiska ledningen tar inte ansvar för resandet (11 februari)

Och jag är väldigt besviken på den socialdemokratiska infrastrukturministern Thomas Eneroth som trots skrivelse och uppvaktning inte hörsammat de inspel som regionen gjorde inför upphandlingen av nattågstrafiken till Norrland.

Inför nattågsupphandlingen skickade vi bland annat med synpunkter om:

att upphandlingen av nattågstrafik Stockholm-Östersund-Duved och Stockholm-Luleå-Narvik ska samordnas fullt ut, inklusive samnyttjande av vagnpark

att nattågstrafik från och till Göteborg-Duved, respektive Narvik också ska upphandlas och att ekonomin jämfört med trafiknytta avseende en sådan lösning ska tydliggöras inför ett beslut

att en ambition att på sikt utveckla trafik även till Trondheim bör skrivas in i underlaget

att upphandlingen tydligt ska uttrycka krav på kontinuitet, det vill säga trafikåret runt

Uppenbarligen har S själva misslyckats med att förklara Jämtlands behov och blivit svikna av sin egen minister. Om S tar infrastruktur och utvecklandet av resandet på största allvar som Robert Uitto (S) skriver, kanske han ska försöka påverka sin egen minister först. En av länets socialdemokratiska riksdagsledamöter Anna-Caren Sätherberg, sitter dessutom i Trafikutskottet.

Majoriteten i regionen kavlar upp ärmarna och arbetar vidare med full kraft tillsammans med bland annat SJ och de övriga Norrlandslänen för att få till en kontinuerlig nattågstrafik mellan Göteborg och Norra Sverige till december då nästa avtal träder i kraft.

Elise Ryder Wikén (M) ordförande i regionala utvecklingsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel