Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Svar från MP till flygrådet: Flyget är inte hållbart – långt ifrån

Annons

I en artikel den 5 februari skriver flygrådet för Åre Östersund airport om att flygandet har minskat från flygplatsen, och att det påverkar länets näringsliv negativt. 

Debatt: Det är utsläppen som ska minska – inte flygandet (5 februari)

Till skillnad från undertecknarna av artikeln så ser vi med glädje att flygandet nu sjunker i Sverige. Efter många år av ständig uppgång så vänder kurvan nedåt. Det innebär såklart också att utsläppen från flyget minskar.

I Flygrådets artikel skriver man att inrikesresorna med flyg har ökat med 40 procent sedan 2000. Det är fel. Enligt Trafikanalys har antalet inrikesresor legat still medan det är utrikesresorna som har ökat, de har fördubblats under perioden 1990–2017.

Det är bra att flygbranschen arbetar för att bli mer effektiv och för att minska sin klimatpåverkan, men det är ohederligt att med siffertrixande försöka få det att se ut som att vi har minskat utsläppen av koldioxid genom att effektivisera flyget. 

Sverige och världen står inför sin största utmaning någonsin, att sänka utsläppen av koldioxid så att vi kan bromsa den globala uppvärmningen med allt vad den för med sig av negativ påverkan. Att då låtsas som om vi kan fortsätta som vanligt är naivt.

Självklart måste även vi som enskilda, myndigheter och företag ta sitt ansvar och ställa om till ett mer hållbart resande. Flyget är inte hållbart, långt ifrån. Andelen biobränsle som man gärna hänvisar till är försvinnande liten och elflygen är ännu inte i luften.

Den statliga utredningen ”Biojet för flyget” konstaterar visserligen att det går att minska utsläpp från flyg genom högre inblandning av biodrivmedel, men att det samtidigt finns en stor målkonflikt i det. För att inte produktion av biodrivmedel ska leda till andra negativa konsekvenser för miljön så finns det en begränsning av hur mycket man kan producera. Samtidigt finns en stor efterfrågan ifrån vägtrafiken att öka andelen biobränslen där. 

Elflyg kan bli väldigt intressant på kortare sträckor, upp till 400 kilometer, men inte ersätta längre flygresor.

Därför måste det självklara valet bli att antingen ersätta så många affärsresor som möjligt med digitala möten eller välja tåg. Som privatpersoner kan vi alltid välja det mest hållbara färdmedlet, och bör så göra.

Med det sagt kan vi självklart inte förbjuda folk att ta flyg, vi ska inte heller jaga dem som gör det. Men man måste vara medveten om sina val, omställningen går inte fortare ju mer vi flyger som artikelförfattaren skriver. Omställningen går fortast om vi gör hållbara val.

För inte länge sedan antogs länets nya energi- och klimatstrategi som tagits fram av Klimatrådet i Jämtlands län. Strategin pekar ut att vi ska minska våra utsläpp med 10% per år fram till år 2030. Mål som förpliktigar och som kräver tuffa åtgärder.

Vi har ett stort ansvar gentemot den generation unga människor som varje vecka demonstrerar för klimatet, det kan vi inte vifta bort. De val vi gör idag påverkar våra barn imorgon.

Anton Nordqvist (MP) Region Jämtland Härjedalen

Florian Stamm (MP) Östersund

Katrin Wissing (MP) Åre

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel