Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Svar från S: Vi jobbar med två spår för att lyfta behovet av bättre vägar

Vi vill tacka för det engagemang som Krokom Växtkraft under lång tid visat kring av en länets viktigaste utvecklingsfrågor – den undermåliga standarden på många delar av länets vägar.

Debatt: Öppet brev till länets riksdagsledamöter: Vem av er tar tag i frågan om de undermåliga vägarna? (20 september)

Låt oss slå fast det självklara – vi vill samma sak. Vi rör oss mycket ute på länets vägar och vi ser (och känner) samma sak som ni. Allt för stora delar av vårt omfattande vägnät håller inte måttet. Precis som med järnvägen dras vägnätet med en stor underhållsskuld efter många år av underinvesteringar.

Vårt fokus är emellertid framåt. Sedan vi kom in i riksdagen har vi arbetat utifrån två spår för att lyfta behovet av förbättrade vägar, ett kortsiktigt och ett långsiktigt.

I det korta perspektivet måste det fyllas på med mer pengar – pengar öronmärkta för vägar i våra landsbygder. Under 2016–2019 tillfördes 400 miljoner kronor för åtgärder som beläggningsunderhåll, ökad bärighet och tjälsäkring; 2018–2020 avsattes ytterligare 100 miljoner årligen.

I den budget som presenterades tidigare i veckan aviserades ytterligare 500 miljoner årligen under 2021–2023. Sammantaget blir det rätt stora penningbelopp, och det är vår övertygelse att ert arbete för att uppmärksamma den undermåliga vägstandarden bidragit till att rikta nödvändigt ljus på frågan.

Sedan vet vi alla att behoven är stora, ja, ännu större. Därför måste vi, tillsammans, fortsätta arbetet för nya riktade satsningar på vägnätet i kommande budgetar .

Det andra, mer långsiktiga, spåret vi jobbar med är en mer rättvis fördelning av resurser mellan länstransportplanerna. Beräkningsmodellen för tilldelningen mellan länen utgår från befolkningsmängd, vilket gör att Jämtland Härjedalen, enligt vår mening, blir kraftigt underkompenserat. Exempelvis tas inte hänsyn till den omfattande godstrafiken som kör – och sliter – på våra vägar.

Inte heller det faktum att vi under ett år har cirka 11,5 miljoner gästnätter i Jämtlands län – det blir en betydande belastning på vägnätet. För oss är det självklart att slitaget från det stora antalet bilburna besökare liksom godstrafiken måste ingå i underlaget för tilldelning i länstransportplanerna.

Men det ska ärligt sägas att i denna fråga är det betydligt svårare att åstadkomma förändring. Inget annat län kommer nämligen frivilligt avstå medel för att vårt län ska få mer. Vi menar emellertid att vi har argumenten på vår sida och kommer att fortsätta arbeta för en mer rättvis fördelning.

Vi värdesätter och vill fortsätta dialogen med Växtkraft Krokom och alla andra som precis som vi kämpar för bättre vägar i Jämtlands län. Vi bidrar gärna till att skapa kontaktytor mellan er och andra beslutsfattare på olika nivåer. Låt oss ta ett coronasäkrat möte i närtid!

Anna-Caren Sätherberg (S) och Kalle Olsson (S), riksdagsledamöter

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel