Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Svar: Ökad hotbild talar emot fjärrstyrning

Trafikverkets planer på att fjärrbetjäna Östersunds, Umeås och Kiruna med flera viktiga flygplatser från Arlanda är ett hot mot rikets säkerhet.

Det blir alldeles för lätt att slå ut all flygledning inte bara på Arlanda, utan även för andra viktiga flygplatser om flygledningen koncentreras till Arlanda. Viktiga flygplatser som kan fungera som reservlandningsplatser både för civil och militär flygtrafik.

Att fjärrstyra aktuella flygplatser från Arlanda innebär naturligtvis personalbesparingar.

INSÄNDARE: Det är rationellt att fjärrstyra flygplatsen (30 januari)

Men man minskar samtidigt landets uthållighet i en kris eller krigssituation. Den ökade hotbild som föreligger i dag var inte aktuell för tio år sedan, när detta fredsmässigt tänkta system började planeras.

Den ökade hotbilden talar emot planerad fjärrstyrning. Tillräckligt många reservlandningsplatser måste finnas i ett skärpt läge. Dessa flygplatser måste vara bemannade med minst lika många flygledare som i dag.

Det är inte bara flygplatsen på Gotland som är viktig för landets försvar. När det gäller Gotland fick Trafikverket dra tillbaka sina planer.

Bengt Landervik skriver att han är övertygad om att försvarsmakten får sina krav beträffande beredskap och krig tillgodosedda. Men i så fall glömmer han bort att ett utslaget Arlanda och utslagna teleförbindelser, inte bara till Arlanda utan även till flygets stril-anläggningar, kräver tillgång till flygledare på alternativa flygplatser.

Om dessa flygplatser ska fungera i en sådan situation krävs även fortsättningsvis dagens tillgång på flygledare. Flygvapnets tillgång på egna flygledare är begränsad.

Rent fredsmässigt kan tänkt fjärrledningssystem fås att fungera med stor säkerhet. Men inte i en kris eller krigssituation då kontakten med Arlanda med stor sannolikhet bryts.

Planen på fjärrbetjäning av viktiga flygplatser är i dagens läge kontraproduktiv, nu när en ökad satsning på minskad sårbarhet i det civila samhället är aktuell och en ökad försvarsförmåga åter blivit aktuell. En ordentlig sårbarhetsanalys krävs innan det i dag mera robusta flygledningssystemet kan tillåtas att gå i graven.

Dags för en uppmaning från regeringen till Trafikverket att även ta hänsyn till flygledningens uthållighet i en kris eller krigssituation.

Björn Wahlberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel