Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Svar: Östersunds trafikpolicy svarar inte upp mot behoven

Företrädare för expresscykelvägarna verkar tro att vi som är emot dessa också är emot cykeln som transportmedel. Så är det ju inte alls. Däremot bör ju kommunens satsningar på infrastrukturen stå i proportion till nyttjandet.

DEBATT: Därför togs lyktstolpar ned längs Trondheimsvägen (1 februari)

Som exempel så åkte jag bil längs Genvägen–Krondikesvägen i onsdagsmorse under det omfattande snöfallet. Det var en mycket tät biltrafik i bägge riktningarna längs den oplogade gatan. Längs Krondikesvägen var gång- och cykelvägarna på ömse sidor fint renplogade. Längs hela sträckan mötte jag en cyklist. Kommunen måste inse att cykeln som transportmedel under normala vinterförhållanden i Östersund är både farligt och oattraktivt.

Längs Trondheimsvägen river kommunen en väl fungerande belysning för att i stället sätta upp en ny längs den kritiserade expresscykelvägen, som enbart belyser denna väg. Östersunds gatuchef framför en något udda uppfattning att vägbelysningen tidigare var för bra, och att nu trafiksäkerheten höjs genom att mörklägga vägen, allt till en icke oväsentlig kostnad för skattebetalarna.

När det gäller en tilltänkt ombyggnad av Genvägen–Krondikesvägen vill jag verkligen varna för följderna. Denna led har mycket fordonstrafik i stort sett alla tider på dygnet och är alltså mycket viktig för framkomligheten i staden.

Man kan åstadkomma mycket för cyklisterna genom att lägga cykelbana på ena sidan och ge den en ny och fräsch asfaltbeläggning och hänvisa de gående till andra sidan. Att bygga en formell expresscykelväg med företräde för cyklisterna i vissa korsningar, kommer inte att förbättra trafiksäkerheten och kan försvåra övrigt trafikflöde, och är avsevärt dyrare.

Rent politiskt noterade jag att Bosse Svensson (C) såg fram emot det trafikkaos man kan förmoda längs denna led någon månad inför valet 2018. Östersundarna kommer då ha möjlighet att tycka till om den S- och MP-styrda trafikpolitiken i kommunen.

Sten Bredberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel