Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Svar till C och L från MP: Alla beslut om expresscykelvägarna har fattats i god demokratisk ordning

I ett inlägg anklagar Bosse Svensson (C) och Pär Löfstrand (L) Anders Edvinsson (S) och mig för att vi skulle strunta i den demokratiska processen. Jag kan förvisso förstå herrarnas besvikelse över utfallet av majoritetens beslut i kommunstyrelsen, men detta beslut fattades precis som tidigare i god demokratisk ordning.

INSÄNDARE: C och L: Arrogant maktspråk om expresscykelvägarna (20 februari)

I september 2015 beslutade ett enigt kommunfullmäktige att investera totalt 15,3 miljoner kronor i expresscykelvägar och projektet Funktionella Mittstråket. Det fanns inga andra yrkanden eller reservationer från någon ledamot i fullmäktige.

I december 2017 väckte Centern och Liberalerna ett initiativärende i miljö- och samhällsnämnden. Syftet var att utvärdera expresscykelvägarna.

Det är dock oklart vad man vill utvärdera och i sitt framläggande av initiativärendet skriver C och L att man vill tillsätta en utredare för att utreda vad som ska utredas. Initiativärendet röstades ner av nämndens majoritet. Under samma sammanträde beslutade nämnden om igångsättningstillstånd för sista etappen i projektet.

Därmed är alla beslut tagna i en demokratisk process. Att hävda annat är ingenting annat än en grov lögn.

I februari i år lägger C och L fram ett nytt initiativärende i kommunstyrelsen om att pausa utbyggnaden av nya cykelvägar och att utvärdera befintliga cykelvägar. Förslaget röstades ner av en majoritet i kommunstyrelsen.

Därmed är alla beslut tagna i en demokratisk process. Att hävda annat är ingenting annat än en grov lögn.

Under hela tiden har både Svensson och Löfstrand låtsats som att vi skulle vara emot en utvärdering av projektet. Ingenting kan vara mera fel. Samhällsbyggnadsförvaltningen gör kontinuerliga mätningar och utvärderingar av trafiken i Östersund. Det gäller alla former av transporter; med bil, cykel, till fots eller med kollektivtrafik. Det har gjorts flera olika trafikutredningar med hänsyn till olika byggprojekt i Östersund. Även expresscykelvägarna ska utvärderas, men då krävs det också att det finns något att utvärdera. 

Vi kommer dessutom att bli återbetalningsskyldiga för en del bidrag som vi har fått.

Vidare hävdar C och L att man ”bara” vill pausa projektet under utvärdering. Både Svensson och Löfstrand är fullt medvetna om att en paus är lika med stopp. EU-bidragen avser nuvarande projektperiod, och en paus innebär att vi mister dessa bidrag. Vi kommer dessutom att bli återbetalningsskyldiga för en del bidrag som vi har fått.

Både C och L hävdar att man inte är emot cykelvägar, men samtidigt gör man allt för att stoppa fler cykelvägar. Därmed är C och L också emot att skapa ett mer effektivt och hållbart transportsystem för Östersund.

Fler cyklister, gångtrafikanter och kollektivresenärer bidrar till mindre trängsel på vägarna, en attraktivare stadsmiljö, minskade utsläpp av farliga partiklar och kväveoxid samt minskade utsläpp av klimatgaser.

Florian Stamm (MP), ordförande miljö- och samhällsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel