Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Svar till MSU: Visst borde eleverna få lära sig mer privatekonomi – men tiden räcker inte i dag

Så bra av Axel och Nils från MSU i Jämtland och Dalarna att belysa vikten av undervisning om privatekonomi i skolan.

Debatt: MSU: Ungdomar måste få lära sig mer i skolan om privatekonomi (4 maj)

Som erfaren hem- och konsumentkunskapslärare instämmer jag helt i behovet av mer undervisning om privatekonomi. Senast samma dag jag läste ert inlägg kunde jag avsluta en lektion med nöjda elever som bedyrade att nu ”kan vi privatekonomi”.

Hem- och konsumentkunskapsämnet dras med många fördomar vilket lett till att det av många felaktigt fortfarande betraktas som enbart ett matlagningsämne. Enkelt uttryckt är problemet att mycket ska hinnas på mycket begränsad tid.

Ungdomar behöver kunna både privatekonomi och matlagning för att kunna sköta sitt eget hushåll. Hk-ämnet vill ge en fin möjlighet till medborgarfostran genom ett rikt innehåll med god helhetssyn.

Det mesta i livet är ju nu coronaanpassat, och jag håller helt med er om att då en lågkonjunktur är att vänta, kommer förmodligen behovet av kunskaper inom området att öka än mer.

Jag skulle tro att en del av er kritik bottnar i den undersökning som Skolinspektionen gjorde 2019 av Hk-undervisningen. Syftet var att finna förbättringsområden, väl fungerande inslag och framgångsfaktorer.

Rapporten redovisade resultat från 23 granskade skolor och avsåg ingen nationell bild av förhållandena. Dock visade rapporten att kunskapsområdet konsumtion och ekonomi gavs alltför lite utrymme. Jag och många Hk-lärare har aktivt använt den för att försvara, förbättra och utveckla vår undervisning vidare.

Självklart behöver våra ungdomar en god kunskapsgrund för att nå en stabil privatekonomi.

Självklart kan problem med privatekonomi få både privatasociala problem förutom de samhällsproblem som kan uppstå på sikt.

Självklart ska ungdomarna undervisas till självständighet.

Självklart ska inte ungdomars socioekonomiska bakgrund avgöra vilken kunskap och grund de får.

Självklart ska ungdomarna lämna grundskolan med en god handlingsberedskap när det gäller hushållets ekonomiska frågor.

Det stora dilemmat är att vår undervisningstid är mycket begränsad enligt gällande timplan. Hk-ämnet är det minsta ämnet i grundskolan sett till undervisningstid. Under åren har ämnet dessutom fått ett mer omfattande och komplext innehåll.

I klartext ska vi lära våra elever konsten att sköta matlagning, hälsa och privatekonomi med mera. Tiden för detta är cirka sju minuter per vecka i snitt under hela grundskoletiden.

Självklart går inte den ekvationen ihop. Visste ni förresten att slöjd, idrott och hälsa och bild har betydligt mer tid att nå ut med sina kunskaper?

Jag kan lova er, Axel och Nils, att vi är många Hk-lärare som gärna vill lägga mer tid på detta viktiga arbete. Vi verkar vara helt ense om det behovet.

Det skulle ju vara toppen om ni som unga, driftiga och duktiga politiker ville och kunde arbeta för den frågan. Tyvärr har tidigare politiska insatser varit förgäves.

Till att börja med är ni varmt välkomna ut på besök i vår undervisning. Då ska ni få se att vi inte är någon pannkaksverkstad och att vi arbetar med en äkta ”klara sig själv-ambition” på alla fronter.

Märith Östberg, Hk-lärare Vallaskolan, Frösön

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel