Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Thomas Fuchs: Gör om upphandlingen av rådhusrenoveringen!

Östersunds kommun har återigen visat på total avsaknad av kompetens avseende upphandling av byggentreprenader.

Ombyggnad av Rådhuset har upphandlats med ett avtal som kallas samverkansentreprenad/partnering. I princip är detta ett löpanderäkningsavtal. Samma princip som upphandlats i entreprenaderna för Engelska skolan och Österängsskolan.

I dessa två entreprenader har kostnaderna överskridits med cirka 150 respektive 300 procent! Vem har fått stå till svars för denna lathet och slapphet? Svaret är Östersunds skattebetalare.

Nu har den totalt inkompetenta upphandlingsenheten på Östersunds kommun upprepat samma procedur med Rådhuset.

Skanska får bygga nya Rådhuskvarteret: ”Ett förtroendefullt uppdrag” (11 december)

Jag har haft förmånen att med tidigt underlag själv fått räkna fram en kalkyl som är korrekt. Detta på tidiga skisser. Tro mig, de håller. Och jag vet vad kostnaden blir om man utför denna entreprenad konkurrensutsatt i varje delprocess.

I mitt yrkesliv har jag i dagsläget slutredovisat minst 250 projekt på totalt över 1 miljard kronor. Endast några få har överskridit budget. Orsaken är att mina styrelser har tagit beslut om en projektbudget. Överskreds den så var de tydliga med att samtidigt som jag eventuellt skulle begära mera pengar så bifogar jag min omedelbara avskedsansökan.

Den mest tydliga kvalitetspolicyn som en organisation kan ha är ”Varje genomfört projekt ska vara en bra referens till kommande projekt”. Hur tydligt är det för upphandlingsenheterna?

Östersunds upphandlingsenhet har varken förmåga, vilja eller energi att ta fram en egen kalkyl och redovisa den till beslutsfattarna. Hur svårt kan det vara?

Eftersom detta hela tiden upprepas kräver jag att upphandlingen dras tillbaka och görs om. Om tecknat avtal kommer att fullföljas kommer kostnaderna att stiga med över 200 miljoner, garanterat.

Upphandlingen borde ske i flera steg med redovisning och deluppföljning vid varje delprocessavslut. Detta är grundkurs!

Här svarar Östersunds kommun på kritiken: ”Totalentreprenad i samverkan har sparat skattebetalarna miljonbelopp”

Det billigaste som Östersunds kommun nu kan göra är att lösa ut de ansvariga på fastighetssidan med säg en årslön och fina referenser. Då sparar kommunen direkt minst 150 miljoner kronor. För dessa pengar kan vi göra mycket bra. Om entreprenören då begär ersättning för utebliven vinst torde den förhandlingen vara enkelt avklarad. Särskilt med tanke på att byggsektorn systematiskt har rabatter och bonusar på inköpt byggmaterial.

Jag har personligen vid flera tillfällen påpekat dessa brister både i ”Kindbergaffärer” och Jämtkraftaffärer. De beslutsfattare som gick i svaromål eller var skrämda till tystnad hade fel. Så in i helvete fel. 

Nu gör kommunen samma fel om och om igen med dina och mina skattepengar.

Hur ska vi som ser denna okunskap agera när de som handhar våra pengar är inkompetenta och dessutom lata?

Thomas Fuchs

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel