Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Underhåll E 14 i stället för att sänka hastigheten

Som boende och verksam i Jämtlands län kan man inte bli annat än besviken på Trafikverkets förslag om att sänka hastigheten på delar av E 14. Förslaget är inte förankrat i verkligheten och oproportionerligt i relation till de negativa effekterna det för med sig på näringslivet och privatpersoner.

Varför inte i stället föreslå åtgärder som bidrar till ökad säkerhet och minskat underhållsunderskott? För sanningen är att Trafikverkets förslag är en quick-fix utan förankring eller stöd från allmänheten, politiken eller näringslivet.

E 14 mellan Sundsvall och Östersund är en viktig sträcka för verksamheter och privatpersoner – för yrkestrafiken handlar det om vår dagliga arbetsplats. Lastbilsförare är det mest utsatta yrket i Sverige redan idag vad gäller olyckor och dödsfall. På E 14 sker allvarliga olyckor och det är mycket oroande.

Därför har vi länge argumenterat för att vi behöver investeringar som minskar underhållsunderskottet och gör vägarna säkrare. Förslaget från Trafikverket är således fel väg för att nå en långsiktigt hållbar och säker väg.

Det handlar om ett underhållsunderskott. Sänkta hastigheter bidrar till ojämlikhet genom att landsbygdskommunernas behov av investeringar för ökad kvalitet och säkerhet ignoreras. Som Erik Lövgren (S), kommunalråd i Ånge, uttryckte det är det här ett ”landsbygdsfientligt förslag”. Och vi håller med!

Att inte underhålla E 14 försvårar dessutom för näringslivets framtida etablering i regionen, vilket skapar långtgående och negativa effekter för alla i inlandskommunerna i omnejd. Detta rimmar illa med Sveriges plan om hållbar utveckling. Där ska Trafikverket föreslå åtgärder som ur ett hållbart utvecklingsperspektiv är försvarbart.

Förslaget bidrar även till att den samhällsekonomiska skulden växer och det blir allt dyrare att rusta upp nedgångna vägar ju längre man väntar. Nu när vi vill få fart på ekonomin och produktivitet efter pandemin är det ett gyllene tillfälle att satsa på att rusta upp vägnätet. Det gynnar industrin. Inte minst gynnar det den enskilde individen att transportsystemet fungerar så bra som möjligt.

Johan Molin, avdelningsordförande Transportarbetareförbundet avdelning 32

Mikael Kyttänen, regionalt skyddsombud Transportarbetareförbundet avdelning 32

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel