Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Viktigt att tåget stannar i Stavre

Är det viktigare att restiden är minimal än att människor kan kliva på och av tåget? Ifjol gjorde samverkansprojektet Mittstråket en analys av stationslägen och trafikupplägg för regiontågen mellan Sundsvall, Östersund och vidare förbi Åre. Analysen skulle bland annat svara på hur restiden kan komma ner i 1 timme mellan vardera knutpunkten Åre, Östersund, Ånge och Sundsvall. Med den analysen i handen vill nu regionen lägga ner tågstationen i Stavre.

Kommunikationer och resmöjligheter är viktiga, det tror jag att kommunen och regionen kan enas om. Visst vill alla resa så kort tid som möjligt, men saknas möjligheten att kliva på och av så spelar det ju ingen roll. Stängs Stavre station innebär det att trafikutbudet för stavreborna minskar med 33 procent och att restiden till och från stan ökar med 70 procent.

Det vore ett steg tillbaka att ta bort en pendeltågsstation. Därför blir jag motvalls. Och därför vill jag berätta om Stavre som är en liten ort som ligger vackert och bara skild från Revsundssjön av järnvägen. Stavre är en by med potential för utveckling, inflyttning och pendling. Men om allt Stavreborna får ut av Norrtågstrafiken är ett förbisusande blått sträck 20 gånger om dagen vet jag inte hur det går med den där utvecklingspotentialen.

Men det här handlar inte bara om Stavre utan också om principen. Norrtågstrafiken är i första hand till för pendlare, och möjligheten att förflytta sig är, som regionen själv påpekar i flera olika dokument, en förutsättning för att flytta till och bo kvar i glesbygd. Eftersom Norrtåg är ett pendlingståg är resmöjligheterna viktigare än att restiden pressas ner maximalt.

Att det ska gå att ta sig från Sundsvall till Östersund på två timmar blankt ligger både långt i framtiden och längre ner på priolistan än att kunna vardagspendla inom länet

Det är bättre att göra andra effektiviseringar för att sänka restiden än att ta bort möjligheten för människor att resa. Istället för att lägga ner en etablerad pendeltågstation som binder samman attraktivt boende med studiecampus och arbetsmarknadsregioner bör alternativa åtgärder prövas.

Stationslägesanalysen kom också fram till att en station i Nälden inte gick ihop med entimmesmålet och därför inte borde byggas.  Men en målsättning i ett specifikt projekt kan inte överordnas regionens antagna måldokument. Entimmesmålet är inte heligt, det är inte ens antaget.  Därför tycker jag att det är bra att Krokoms kommun får regionens stöd i sina planer på tågtrafik till Nälden, oavsett att det kommer att göra restiden för oss som inte bor i Nälden en smula längre.

Jag vill att fler ska få möjlighet att resa. Att tåget fortsätter att stanna i de orter det passerar är en självklarhet. Det här är inte första gången restid ställs mot möjligheten att resa alls. Jag vet var jag står i den frågan – men gör regionens företrädare det?

Sven-Åke Draxten  (S), kommunalråd i Bräcke

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel