Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ät fett men inte kolhydrater och gå ned i vikt

/

Fetmaexplosionen drabbar Sverige med full kraft. En hög andel, 50 procent av befolkningen, är i dag överviktig och många är feta.

Annons

Massor av välfärdssjukdomar följer som man försöker bota med mediciner som alla ger biverkningar på ett eller annat sätt. Sockersjuka, högt blodtryck, demens, prostata, gallsten, artros med flera orsakas av bland annat feta magar.

Att vara överviktig är ofta "förminskande" för individen och överviktiga har mer sjukskrivningar, dör yngre och har svårare att få och bära barn.

Hela denna epidemi startade då vetenskap och forskning på 1900-talet "påvisade" att det var farligt för kroppen att äta fett och fet mat. Livsmedelsindustrin tog efter och började producera fettfattig kost i form av lightprodukter och nyckelhålsmärkta varor.

Hela befolkningen invaggades i tron att fett var farligt, att man blev fet, sjuk och dog av det.

Modernare forskning visar att de gamla uppfattningarna var fel, fett är inte farligt. I stället är det mättande så att man äter mindre och kan på det sättet hålla vikten, precis som människan gjort sedan begynnelsen.

Med fettfientligheten började viktuppgången hos befolkningen eftersom folk blev hungriga av att äta kolhydrater som socker, potatis, spagetti, makaroner och smörgås.

Kroppen behövde inte mer mat men hjärnan sa att den var hungrig, och man åt och blev rund. Skippar du kolhydrater som socker, potatis och vetemjölsprodukter och lägger till feta produkter i stället så blir du fort mätt och får inte i dig mer mat än du förbrukar.

Snabbt blir du kvitt den farligaste fetman, bukfetman. Det är allt det fett som finns omkring dina organ i buken. Det är livsfarligt att ha sådant.

Det jag skriver här är fortfarande omtvistat hos forskarna och myndigheterna vet inte vilket ben de ska stå på. Svårt blir det för oss vanliga människor att följa alla råd som ges på härsan och tvärsan.

Mitt råd är att själv testa. Hur funkar det på dig? Ge kroppen 14 dagar att testa fetare mat än du normalt ätit de sista 20 åren, eller sedan du började gå upp i vikt.

Ät mycket ägg, drick fet mjölk och fil, ha vispgrädde i kaffet och i maten, njut av feta ostar och riktigt smör, ät fettranden på baconen och fläskkotletten.

Låt bli allt med socker i som läsk och godis, undvik ris och all mjölmat som bröd och pasta. Undvik öl och potatis. Strunta i snabbmat och lightprodukter. I övrigt kan du äta som vanligt. Ta gärna promenader. Märker du ingen viktnedgång på två veckor så kan du kalla mig lögnare.

Jag är landstingspolitiker för Folkpartiet och tror en sådan här livsstilsförändring hos befolkningen frigör stora ekonomiska resurser som vi i stället kan lägga på de "riktigt "sjuka. De som är sjuka för att de är människor. Inte för att de är överviktiga

Detta debattinlägg riktar sig till de kvinnor och män, unga som gamla (inte barn), som har midjemått över 88 respektive 102 centimeter. Mät dig!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons