Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Batterier och biodiesel fel väg för fossilfria transporter – satsa på vätgas i stället!

Annons
Att tanka en vätgasbil går på fem minuter.

Nationelle samordnaren för Fossilfritt Sverige, Svante Axelsson, skriver på DN debatt 8 april att fossilfria transporter kan lösas med biobränsle och elektrifiering, i det senare fallet framför allt med batteridrift, medan vätgas och bränsleceller bara nämns i förbifarten.

Men batteridrift är en återvändsgränd och biodiesel ökar risk för skövling av regnskog.

Batteritillverkning är mycket energikrävande - en laddhybrid framställd med ”smutsig” el, måste köras tusentals mil innan den blir klimatneutral och det är ont om råvaror. Nära två tredjedelar av all kobolt, en av nyckelkomponenterna, utvinns i Kongo. Kobolt produceras under slavliknande förhållanden, vilket myntat begreppet ”blodsbatterier”.

I Dagens Industri gick det att läsa följande 22 november 2018: ”En snabb omställning till elfordon hotas av brist på kobolt. Ökad återvinning och produktion i fler länder räcker inte för att kompensera för ökad användning visar ny rapport från EU-kommissionen”.

Även litiumbrytning omgärdas med stora miljöproblem. Bilbatterier är dessutom tunga vilket ökar bränsleförbrukningen när elen tagit slut och motorn slår över på fossildrift. Och framställningen av nästa generation batterier lär dröja.

Och här i Jämtland vill ett kanadensiskt gruvbolag bryta vanadin ur alunskiffer i Bergs kommun för just batteritillverkning. En verksamhet som kommer frisätta radioaktivitet och tungmetaller och långsiktigt innebär ett hot mot vårt dricksvatten. En vätgasboom kan slå undan fötterna för en sådan satsning!

Biodiesel ter sig miljövänligt och kan förvisso framställas ur restavfall från skogen, men med stora volymer kommer det alltid att finnas risk för intressekonflikter både med matproduktion och med biologisk mångfald. Över hälften av den palmolja som importeras till Europa idag hamnar i bensintankar. Palmoljeplantager ligger bakom stor del av den i dag omfattande skövlingen av regnskog.

Vätgas däremot är en outtömlig resurs framställt från vanligt vatten. KTH publicerade en studie 2018 där man visar att ”vätgas nu kan produceras både billigt och storskaligt”. Vätgasen driver bränsleceller som producerar elektricitet. Avgaserna består endast av vattenånga.

Vätgas kan också produceras lokalt med förnybar energi. Ett exempel är Mariestad, med knappt 25 000 kommuninvånare, som är först i världen med att i dagarna ha öppnat en solcellsdriven tankstation för vätgas! En fördel med vätgas är att den kan lagras för framtida bruk.

En invändning mot förnybar el brukar vara att tillgången är ojämn och att solen bara lyser under sommarhalvåret. Framställning av vätgas löser det problemet när det blir överskott av vind- och solel. Men för att tillskottet av solel ska öka krävs betydligt generösare bidrag än dagens futtiga 20 procent!

Bränsleceller kan utnyttjas inte bara i person- och lastbilar och bussar, utan även för båt- och tågtrafik. Tänk dig att ersätta och rusta upp Inlandsbanans diesellok med vätgasdrift. Det skulle kunna bli en pulsåder för både gods och persontransporter!

En fördel är också att fordon som drivs med vätgas går fort att tanka och klarar betydligt längre körsträckor än fordon som går på batterier. En förutsättning är givetvis en omfattande satsning på vätgasmackar. Här ligger vi långt efter Norge, Danmark och Tyskland. De hittills dyra bilarna kommer med all säkerhet att bli betydligt billigare när produktionen ökar.

Klimatkrisen kräver handling. Kommuner med visioner och handlingskraft, mod och ambitioner att göra en insats för klimatet har nu chansen. Lokalt producerad vätgas kommer också att skapa arbetstillfällen. Kan lilla Mariestad kan också Östersund!

Mats Hultman, Frösön

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons