Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Den friande domen efter bussolyckan utanför Sveg måste överklagas

Annons

En långfärdsbuss med ett 60-tal ungdomar kör av vägen. Tre ungdomar dödas och flera skadas. Efter två år reder vårt rättssystem ut ansvaret. Resultatet blev: Ingen ställs till ansvar.

Chauffören frias efter bussolyckan i Sveg – oklart om domen ska överklagas (17 april)

Som förare av ett fordon ställs man lätt till ansvar om man i något litet stycke inte följer alla de trafikregler och lagar man har att rätta sig efter.

Det kan gälla fortkörning, att besiktiga bilen i tid, utskjutande last på ett släpfordon, stanna vid stoppförbud – listan kan göras lång och rättssamhället slår obönhörligen till och lyssnar sällan på förmildrande omständigheter. I intet av dessa fall behöver en olycka ha skett.

Men när det sker en svår olycka med dödsfall och personskador verkar domstolarna handlingsförlamade. Då finns alltid förmildrande omständigheter, som gör att den som brustit ändå anses inte begått något trafikbrott.

Detta är inte acceptabelt. För varje förare med körkort finns en grundregel att fordonet ska framföras i lämplig hastighet på vägens högra sida. Något som helst medgivande att i stället köra ner i diket finns inte i annat fall än om det gäller att undvika en än värre olycka.

Tyvärr tycks åklagaren i detta fall i alltför hög grad ha fokuserat på om föraren varit trött eller inte. Men har det någon betydelse? Enligt trafiklagstiftningen måste det väl rimligen vara vårdslöshet i trafik att inte se till att fordonet kör på vägen. Om man kör av vägen beroende på trötthet eller annan ouppmärksamhet är egentligen ointressant.

Enbart särskilda yttre händelser, som blockerad väg eller tekniskt fel på fordonet, borde kunna godtas som skäl för att en förare inte klarar den mest självklara delen av körförmågan – att hålla fordonet i rätt körfält på vägen.

För yrkesförare med en extra kvalificerad utbildning och dessutom ansvar för ett stort antal passagerare, bör detta självklara krav vara än mer tydligt.

Borås tingsrätt har skickat ett märkligt meddelande till landets bilister. Det här målet måste föras vidare till högre instans, där åklagaren åtalar föraren för att inte ha hållit sitt fordon på vägen.

Den nuvarande domen är ett slag i ansiktet på de anhöriga till offren.

Sten Bredberg, aktiv inom trafiksäkerhetsfrågor sedan drygt 40 år

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons