Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Lärarnas Riksförbund: Hur ska skolsatsningen i Östersunds kommun egentligen se ut? 

Annons

Lärarnas Riksförbund ställer sig ett antal frågor om framtiden för kommunens skolor. Vi undrar till exempel hur man plötsligt, utan någon samverkan, fattar beslut om Engelska skolan?

Här vill vi understryka att vi inte riktar någon udd mot nämnda företag, utan vi vill veta hur våra styrande politiker resonerade när de plötsligt bestämde sig för att allt arbete som faktiskt lagts ner på att planera för hur bland annat Palmcrantzskolans lokaler ska användas, helt plötsligt inte har någon relevans.

DEBATT: Lärarförbundet: En väl genomarbetad plan för skolan i Östersund hamnar i papperskorgen – hur är det möjligt? (24 april)

Vi har suttit med i referensgruppen angående PC och vi har god insyn i hur långt planerna faktiskt sträckt sig. Vi har också god insyn i hur det står till med standarden på övriga skolor i Östersunds kommun.

I samband med att vi arbetade med planeringen för PC diskuterades ju även andra skolors behov av upprustning och ombyggnation.  Det finns stora behov ute i kommunen där elever och lärare dagligen vistas i en arbetsmiljö som är undermålig på många sätt. Kommer ni att återuppta det arbetet? Tänker ni lyssna in lärarnas synpunkter? Eller är de inte relevanta?

Vi har också frågor om det nya avtalet som träffades mellan SKL och lärarfacken i september. I avtalet trycker man på vikten av att jobba med arbetsmiljö och arbetsbelastning.

Hur uppfyller Östersunds kommun det? Hur lyckas man med resursfördelningen ur den aspekten? Har skolorna i kommunen pengar för att anställa legitimerade lärare, vill man satsa på att locka lärare? Hur tänker man sig att göra det? Genom att förbigå samverkan? Genom att öka arbetsbelastningen? Genom att inte satsa på arbetsmiljön? 

I dagarna har Lärarnas Riksförbund släppt en undersökning där man gått igenom landets kommuner utifrån fyra delmodeller:

1. Undervisningskostnad per elev

2. Lärarlöner

3. Lärarbehörighet

4. Elevresultat.

De två första handlar om input; hur mycket resurser som pumpas in i skolan och de två sista om output, vad får man för pengarna. Man har i undersökningen tagit hänsyn till kommunernas förutsättningar men man kan naturligtvis också se vilken ambition kommunerna har för skolan.  Av landets 290 kommuner hamnar Östersunds kommun på plats 187, detta är knappast en hedrande placering.

Sammanfattningsvis undrar vi alltså:

•  hur man tänker sig att beslutsfattande ska gå till, hur är intresset för att lyssna in vad lärare och andra som jobbar inom skolan har att säga, det vill säga hur ser man på samverkan?

• hur ser man på att vi har stora problem med arbetsmiljö och arbetsbelastning och ett avtal som säger att det måste satsas på just detta?

• hur ska Östersunds kommun bli en attraktiv skolkommun som lockar till sig och behåller legitimerade lärare?

• hur ska vi bli bättre än 187:a?

Vi ser att skillnaderna mellan skolorna i landet är stora men det är stora skillnader även mellan skolor och kommuner i Jämtlands län, ambitionsnivån måste höjas och Lärarnas Riksförbund anser därför att vi måste ha ett ökat statligt ansvarstagande.

Lärarnas Riksförbund Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons