Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Norwegian: Att sluta flyga är inte lösningen

Annons

Att minska utsläppen från luftfarten är oerhört viktigt, men den antiflygpropaganda som nu sveper över Sverige behöver nyanseras. Det är utsläppen som ska minska, inte resandet.

Att sluta flyga är inte lösningen på klimatutmaningarna. I väntan på hållbara lösningar för biobränsle finns det en rad andra enkla åtgärder som minskar utsläppen redan i dag.

I debatten kring flyget lyfter förespråkarna framför allt fram argumentet att det effektivaste sättet att minska utsläppen på är att begränsa flygandet. Flyget behövs och är en oerhört viktig tillväxtmotor för Sveriges välfärd. Utan flyget stannar Sverige och bra tillgänglighet är avgörande för vårt avlånga och avlägsna land.

Regeringens beslut att behålla flygskatten är inte ett klimateffektivt styrmedel eftersom den inte leder till minskade utsläpp, utan bara till försämrad tillgänglighet och att utsläppen flyttar någon annanstans.

En utredning om reduktionsplikt har överlämnats till regeringen vilket innebär att alla flygresor ska ha 1 procents inblandning av biodrivmedel från 2021. Merparten av dagens biobränsle produceras dock i andra delar i världen, och därför måste ambitionen vara att få fram storskalig produktion av biobränsle lokalt, till ett konkurrenskraftig pris som blir så attraktivt att det inte behövs någon reduktionsplikt.

Den absolut viktigaste och mest effektiva miljöåtgärden som flygbolag kan vidta redan i dag är att satsa på ny teknik och moderna flygplan. Nya flygplan är 70 procent mer bränsleeffektiva än de var för 40 år sedan, och 20 procent mer bränsleeffektiva än för 10 år sedan.

Flygbranschen är internationell, vilket innebär att utsläppen från flyget är ett globalt problem. I stället för verkningslösa metoder som den flygskatt vi har i dag i Sverige måste klimatfrågan ske på en global nivå och helst med politiskt stöd för att hitta hållbara tekniska lösningar och incitamentsprogram.

Flyget ingår redan i EU:s handel med utsläppsrätter. Bara under 2018 betalade Norwegian 360 miljoner kronor till EU för utsläppsrätter. Flyget står för cirka 2 procent av de globala koldioxidutsläppen. Att sjöfarten genererar högre utsläpp än flyget är det få som pratar om.

Global tillgänglighet blir allt viktigare och flyget är avgörande för att skapa ökad tillgänglighet, ökad ekonomisk tillväxt och fler arbetstillfällen. Så i stället för att försöka få folk att sluta flyga behöver vi gemensamt satsa på att utveckla hållbara, klimatsmarta alternativ som ny teknik och internationella styrmedel för att göra flyget hållbart.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef flygbolaget Norwegian

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons