Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kulturdebatt: Kalla inte reklampelare för konst!

/

Någon verkar ha kuppat in den så kallade Stadsparaden/City­branding till Östersund och i tisdags och onsdags står att läsa i ÖP/LT att konceptet ska invigas 25:e maj. Vi ska få 20 Storsjöodjursfigurer runt om i Östersunds centrum.

Annons

"Stadsparaden.se" är ett koncept som två duktiga företagsamma tjejer driver. Stad efter stad i har invaderats av massproducerade storskaliga formgjutna figurer. Drakar i Sundsvall, bockar i Gävle, löv i Umeå. På stadsparadens hemsida kan man bland annat läsa om själva företagsidén att det handlar om marknadsföring av de företag som betalar för en skulptur och att man på det sättet ger besökare på en rolig konstupplevelse.

Här krävs förtydliganden.

Här önskas också svar från ansvariga politiker.

Seriösa företagare och konstnärer (som har ekonomisk möjlighet) uppmanas att tacka nej till Stadsparaden och:

I fall företagen vill visa sant erkännande av verklig konst går det bra att ställa medel till buds för en alternativ sommarutsmyckning av Östersunds centrum. Hör av er till undertecknad!

Förtydliganden om konst/PR och frågeställningar till ansvariga politiker:

Östersunds kommun har inte tagit beslut om en Stadsparad sommaren 2013. Nämnden för samhällsplanering har inte ens haft ärendet uppe och i skrivande stund finns inget beslut taget i annan instans heller. En tjänsteman på kommunen har satts att leta fram hela 40 platser för utplacering av plast-Birgrarna på uppdrag av en enskild politiker. Var tog vår stads demokratiska spelregler vägen?

Reklam ska kallas reklam och konst ska kallas konst. Dekoratörer är inte heller konstnärer. Det finns många missuppfattningar om konstnärskap som yrke. Konstnärer måste ges möjligheter att arbeta med konst som håller verkshöjd. Alltså att slippa producera skit som sedan ska kallas konstupplevelse när det i själva verket är PR. Men vem har råd att tacka nej till en inkomstkälla om 7 000–70.000 kronor för att dekorera en Birger, bara för att visa var man står?

Vad vill kommunen med vår stads ansikte? Hallå? Var är politikernas egna tankar om stadens utseende och värdet av konsten i en stad? Det finns riktlinjer för uppsättande av stora reklamskyltar som måste tillståndssökas. Men vad har man för djupare vision om stadens utseende över tid? Ska det drivas av företagshugskott som säljs in?

Kostnadsfrågan är också relevant. Skulpturerna ska fraktas in och ut vår och höst eftersom de inte tål att stå ute på vintern om konceptet blir flerårigt (hemska tanke). Ska kommunen då betala detta? Ska kommunen förvara dem på vintern? Ska anställda på plan- och byggkontoret arbeta med detta?

Andra städer runt om har ju köpt konceptet. Vi undrar: hade Östersund kunnat gjort ett mer konstruktivt val och vänt sig direkt till yrkesverksamma konstnärer och i dialog skapat ett riktigt konstcentrum av mer hållbar och genomtänkt stil? Hur kommer det sig att City Östersund/Svensk Handel och våra beslutsfattare inte tror på lokala konstnärers riktiga yrkeskompetens utan att man istället köper ett stort företags fylla-i-målarbok-bjäfs? Har man verkligen så sorgligt dålig insikt i vad man hade kunnat få i stället? Tänk om Östersund vågat vara den mellannorrländska stad som stack ut i sin centrumsatsning!

Företag är varmt välkomna med medel till en alternativ sommarutställning med fritt skapad konst i Östersunds centrum där varje konstnär är fri i sitt skapande och tar betalt enligt gällande MU-avtal. Varmt välkomna att höra av er om ni vill delta!

Åsa Maria Hedberg, konstnär, ordförande för och på uppdrag av styrelsen för KRO/KIF Jämtland-Härjedalen.

(KRO = Konstnärernas riksförbund, KIF = Konsthantverkares och Industriformgivares Förbund)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons